VANlife Tomáše Málka: Balkánský luxus
17. října 2024 / 7:00
Kdysi tady býval zapomenutý kout ostrova Pag, které si za jugoslávských časů vybrali pro lesnický experiment a osázeli jej stromy. Když stát maršála Tita zmizel v propadlišti dějin, o borovice se nikdo nestaral a rostly doslova jako dříví v lese. V letošním roce začala na poloostrově Rastavac nová éra. Síť Aminess tady otevřela svůj první pětihvězdičkový kemp Avalona. Návštívili jsme jej krátce po otevření.
V Avaloně sází na luxus, až na opulentní luxus. V málokterém kempu návštěvníci při příchodu na sociální zařízení vytahují mobilní telefony a fotí. V červnu 2024 to v Avaloně bylo pravidlem, protože v designových pavilonech zněla tichá ambientní hudba a návštěvník měl najednou pocit, že je na toaletě nějaké vymazlené restaurace.
Tradičně nejlepší, a také nejdražší místa, jsou v kempech ta nejblíže vodě. V první linii, přímo s výhledem na západ, kam bude za pár hodin zapadat slunce, vybudovali architekti Avalony řadu malých bazénů. Každý obytný vůz stojící na prémiové parcele má dispozici vlastní koupání se sladkou vodou, kterou je navíc možné vyhřívat pomocí tepelného čerpadla. Ráno vždy přijde personál, bazén ručně vyčistí a zeptá se, na kolik stupňů nastavit ohřev vody. Ráno můžete vystupit z obytňáku a skočit přímo do teplé vody. Celkem se v celém areálu nachází 180 soukromých bazénů. V nabídce jsou i bungalovů.
Samozřejmostí pro karavanisty jsou totemy s elektrickými zásuvkami, kohoutky s pitnou vodou a odvodem šedé vody.
Střih. Jsme o pět set kilometrů na severovýchod. V podhůří Julských Alp kousek od vyhlášeného jezera Bled. Tady, na výběžku, kolem kterého se obtáčí rychlý proud řeky Sava Dolinka, stojí kemp Šobec. I on se pyšní pěti hvězdičkami. I tady jsou nejoblíbenější a také nejdražší místa s výhledem na vodu. I tady kryjí obytná auta, karavany a stany vzrostlé stromy. Ale celkové pojetí je trochu jiné, než v Avaloně na chorvatském Pagu.
Šobec je tradiční kemp, poprvé přivítal návštěvníku už na sklonku padesátých let minulého století (vznikl v roce 1956). “Před osmi lety jsme zahájili celkovou rekonstrukci areálu,” popisuje šéf kempu Uroš Ambrožić. Inspiraci jako by hledali na severu, ve skandinávské architektuře. Budovy, ať už restaurace, nebo sociální zařízení, drží jednotný jazyk, který pracuje se dřevem. Tradičně dobrou vizitkou je, když služby kempu vyhledávají místní lidé. To v Šobci na konci sezony platí vrchovatě: o víkendu se rozsáhlé parkoviště před kempem zaplní auty a návštěvníci - většinou s malými dětmi - se rozprostřou mezi dětským hřištěm a restaurací.
Ten největší bonus Šobce je, alespoň podle nás, je jeho poloha. Do populárního a mimořádné fotogenického Bledu je to odsud co by kamenem dohodil a šestiletý Junior došel po svých. Přímo z areálu vede na druhý břeh Savy lávka. Když jí překročíte, ocitnete se půvabné krajině podhůří národního parku Triglav. Ideální místo na vycházky, cyklovýlety či větší či menší adrenalinová dobrodružství, jako je rafting.
Co oba kempy spojuje je důraz na ekologii a udržitelnost. Mimochodem, s tímhle fenoménem se karavanisté budou setkávat stále častěji. „Veškerá odpadní voda se biologicky čistí ve vlastní čističce. Používáme ji pak na zalévání vegetace v areálu kempu, kvůli tomu jsme v areálu rozvedli 22 kilometrů závlahového potrubí. Jako zastínění velkého parkoviště, kde si odstaví osobní vozy hosté z bungalovů, budou sloužit solární panely,“ popisuje šéfka chorvatského Aminess Avalona Camping Resort Tatjana Glamatovićová. I šéf slovinského Šobce Uroš Ambrožić při rozhovoru zdůrazňuje, jak zařízení šetří místní přírodní zdroje.
Dodávkou s dětmi
S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterii. Po narození 2 potomka jsme “přistavěli patro”, tedy nechali na dodávku osadit zvedací střechu se spaním.
Vozidlo je servisováno v Karavan Centru Morava.
Naše cesty můžete sledovat na Facebooku a na Instagramu a také na webu.