VANlife Tomáše Málka: jak švédský vynálezce Alde Rask změnil karavaning
17. září 2024 / 13:00
Na tomhle místě je něco magického, něco nevšedního. Je tady cítit zvláštní energie. Nad jezerem se zdvíhají hory, kde sníh po dlouhé zimě nestačil ještě nestačil úplně roztát. Po jejich úbočí stékají ledové chladné potoky s čistou vodou. Jsme za polárním kruhem v srdci švédského národního parku Stora Sjöfallet.
Pro Středoevropana představuje Laponsko doslova konec světa: asfaltka končí pár kilometrů dál na západ u závory. Tam začíná divočina, jedna z posledních na Starém kontinentu. Kupodivu tady nechybí kemping (souřadnice: 67.4832225N, 18.3508758E ). V zimě tady padají teploty klidně i k - 40 stupňům pod nulou, ale nezdá se, že by to Seveřanům bránilo ve využívání obytných aut a přívěsů. Velký a podíl na tom má technik a vynálezce Alde Rask.
Když skončila II. světová válka a Západ začal bohatnout, rozhodl se Alde Rask, že zaměří produkci své malé firmy na karavaning. Důvod byl jednoduchý. Chtěl si pořídit obytný přívěs za osobní auto, ale nenašel žádný, který by mu vyhovoval. Postavil si tedy vlastní, údajně první “made in Sweden”. Byznys se mu rozjel. A protože Švédové milují pobyt v přírodě za každého počasí, tedy i v zimě, musel si poradit s otázkou, jak efektivně vytápět karavan.
Drtivá většina obytňáků i obytných přívěsů dodnes skrývá uvnitř plynové horkovzdušné topení spojené s ohřevem teplé vody. Vzduchovody pak horký vzduch rozvádí po celém autě. Výdechy bývají co nejníže u podlahy, protože jak si všimli už bratři Montgolfierové, horký vzduch stoupá sakra rychle vzhůru. Výsledný efekt je, že pod stropem panují tropy, kdežto do nohou jeho obyvatele se od podlahy stále zakusuje chlad. Můžete si natáhnout druhé ponožky a nazout teplou domácí obuv, nebo se poohlédnout po jiném technickém řešení.
A tady přišla Aldeho velká chvíle. Vymyslel teplovodní topení pro karavany, na trh se dostalo v roce 1966. Rodina vynálezce cestovala v karavanu po Evropě, v roce 1969 získala firma první zahraniční zakázku: od výrobce karavanů v Titově Jugoslávii.
V principu má teplovodní topení stejné technické řešení, jaké zná většina lidí ze svého obydlí, ale švédský konstruktér jej vmáčkl do rozměrů, jenž se vejdou na palubu garsonky na kolech. Moderní obytné vozy a přívěsy vybavené touto vychytávkou tak mají pod podlahou, kolem stěn, ale i v garážích natažené rozvody teplé vody a topná tělesa. Malé radiátory se skrývají třeba i v soklu otočných kapitánských sedaček. Při zimním kempování je se k od teplé podlahy rovnoměrně vyhřívá celý interiér a podél stěn vzniká neviditelné tepelná stěna. Švéd Rask pojmenoval v roce 1949 svou firmu i výrobky svým křestním jménem.
“Teplovodní topení najdeme na palubách luxusnějších obytných aut a přívěsů. Typické je pro integrované, či polointegrované vozy, jejichž majitelé kempují i v zimě. Je to sice dražší technické řešení, ale to vyvažuje komfort, které tento typ vytápění cestovatelům poskytuje. Má tichý provoz, teplo je víc akumulované do celého prostoru, bezprašné, příjemnější. Firma Alde v tomhle segmentu v Evropě dominuje,” popisuje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava .
Firma Alde má stále centrálu jihošvédském městečku Färlöv, kde ji vynálezce Alde Rask založil. Devadesát procent její produkce jde na export.