VANlife Tomáše Málka: na vlně zájmu
22. října 2024 / 7:00
Karavaning a kempování se v tuzemsku málokdy stanou cílem empirického zkoumání. Letošní rok je výjimkou, protože Stavební spořitelna České spořitelny si nechala udělat velký průzkum na téma kempování a glamping. Odpovídalo v něm 1 050 respondentů, což je číslo, které velký zpravodajským redakcím stačí při předvolebních průzkumech. Co si tedy obyvatelé Zemí koruny české na jaře 2024 mysleli o kempování?
Češi obecně na kempování oceňují, že jsou v přírodě, únik od stresu a čas s rodinou a přáteli. V průzkumu odpovídali na otázku: Co se vám líbí na kempování? 68 % respondentů uvedlo, že právě blízkost k přírodě, 52 % vnímá kempování jako možnost úniku od každodenního stresu a stereotypu. Pro 48 % lidí se na kempování líbila možnost strávit čas s rodinou či přáteli. Pro vystavovatele na veletrhu Caravaning Brno 2024, kteří nabízejí obytňáky či obytné přívěsy, je důležité ještě jedno číslo: více než polovina respondentů by chtěla vyzkoušet karavan či obytné auto.
Poskytovatelé ubytování by měli zbystřit nad příklonem lidí k ochraně přírody. „Mile nás překvapilo, kolik lidí přistupuje ke kempování zodpovědně s ohledem na životní prostředí. Při rozhodování, kam jet kempovat, hraje ekologie důležitou roli pro více než třetinu dotázaných. Dokonce každý desátý z oslovených vyhledává výhradně ta kempovací místa, která dbají na ochranu životního prostředí,“ vysvětlila Monika Kopřivová ze Stavební spořitelny České spořitelny. Škoda, že nemáme z průzkumu data rozpadlá na věkové skupiny. Troufal bych si odhadnout, že mladší zákazníci na udržitelnost kladou velký důraz. Toho si všimli i provozovatelé kempů v Chorvatsku a ve Slovinsku (více čtěte ZDE).
Podle odhadů funguje v Česku asi 600 kempů a zhruba 300 provozovatelů glampingů. Zájem o glamping začal výrazně růst v období pandemie koronaviru, kdy se tradiční ubytovací služby potýkaly s restrikcemi a nuceným omezováním provozu.
Kolik kempující lidé průměrně v Česku utrácejí zatím patrně nikdo nespočítal, alespoň já o tom nevím. Ale naštěstí jsou tu čísla ze zahraničí. Ve Francii vyšel velký průzkum před letošní hlavní sezonou. “Na základě vyhodnocení odpovědí a počtu registrovaných obytných vozů předpovídá studie až 25 milionů přenocování mezi červnem a zářím 2024. Pár turistů utratí v průměru 56 € na den (44 € z toho putuje do místní ekonomiky a 12 € za ubytování), ekonomický přínos těchto turistů pro francouzskou ekonomiku během letní sezóny je odhadován na více než 1,4 miliardy eur (cca 33 miliard korun),” popisuje na svém blogu Silver on the Road Martin Štrimpl, který na studii upozornil v tuzemsku jako první (celou studii si můžete stáhnout ZDE).
Podobná data nabízí i pohled přes západní hranice české kotliny. Německo je karavanistická mocnost prvního řádu. Tomu odpovídají i čísla. Ekonomický institut pro cestovní ruchu (dwif) uvedl, že v roce 2023 utratili karavanisté v německé ekonomice přes 18 miliard eur (cca 450 miliard korun)
“Zajímavé je, že skoro 150 miliard korun turisté utratí přímo v dovolenkových destinacích a lokálních podnicích. A nejedná se jen o kempy, ale také obchody, čerpací stanice, půjčovny sportovního vybavení, restaurace, vstupenky do muzeí a památek apod,” uvedl Jan Bordovský na svém webu Camperlife .
“Za každé euro vydané za ubytování utratí karavanisté v průměru dalších 12 eur (300 korun) za následné služby a útraty v místě. A to je vysoko nad průměrem toho, kolik utratí například hosté v hotelech a penzionech či ostatní návštěvníci,” dodává Bordovský v článku, který podrobně analyzuje ekonomické přínosy “karavanistického průmyslu” v Německu za rok 2023. Celý článek nejdete ZDE.
Dodávkou s dětmi
S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterii. Po narození 2 potomka jsme “přistavěli patro”, tedy nechali na dodávku osadit zvedací střechu se spaním.
Vozidlo je servisováno v Karavan Centru Morava.
Naše cesty můžete sledovat na Facebooku a na Instagramu a také na webu.