#vanlife Tomáše Málka: nejrychlejší cesta k “obytňáku”
20. října 2023 / 7:20 / Tomáš Málek
Sklopit zadní sedačku, roztáhnout karimatku a zachumlat se do spacáku. Tak vypadaly klasické začátky nomádění, které se odehrávaly v kombících a oboucháných dodávkách.
Cenově to byla nejdostupnější vstupenka do světa nezávislého cestování autem. Jenže tohle spaní v autě mívá svoje limity. Naše Škoda Felicia Combi neměla po sklopení zadních sedadel rovnou plochu na spaní, navíc vyžadovala skrčené nohy, protože ač kombík, stále byla krátká. Při rozestýlání člověk musel vyklidit všechny věci z kufru na přední sedadla. Není divu, že šikovnější z nomádů si začali stavět sofistikvanější konstrukce, které vkládali do kufrů osobních aut i dodávek. Ti méně šikovní si takovéto řešení - mimochodem v posledních letech stále populárnější - mohou koupit od specializovaných výrobců.
Do dodávky i osobáku si tak můžete pořídit moduly, které disponují pohodlnějším spaním, než poskytuje karimatka. A také kuchyňským koutem s tekoucí vodou, vařičem a lednici. Nechybí úložné prostory na nádobí, nebo na věci pro kempování. Vkládací vestavby jsou nejrychlejší cesta k “obytňáku”.
Karavanistická horečka, kterou zachvátila tuzemsko k covidových časech, se nevyhnula ani tomuto segmentu. “S prvními opatřeními, jako bylo zavírání provozoven, jsme stáli s manželem v rouškách v novém pronajatém prostoru a neměli jsme tušení, co se bude dít. V následujících týdnech žádné objednávky nepřicházely,” vzpomíná Petra Vysušilová, která s manželem rozvíjí značku Visu. “Ale pak, jako švihnutím kouzelného proutku, začalo něco na co jsme nebyli připraveni. A ano dodací lhůty jsme počítali na měsíce a zájem byl opravdu velký,” dodává Vysušilová.
Kdo si kempovací moduly do “obyčejných” aut kupuje? Vzhledem k nižší cenové hladině by se dalo předpokládat, že to budou hlavně mladší cestovatelé. “Sociodemografické rozložení naši zákazníku vždy bylo a stále je velmi široké – od mladých párů až po zákazníky v důchodovém věku, kteří občas na cestu vezmou svá vnoučata,” popisuje Martin Pavelec ze společnosti Egoé.
“Na začátku podnikání jsme opravdu počítali spíše s mladou klientelou hledající dobrodružství, ale jako hlavní se ukázala skupina 45+ s odrostlými dětmi a časem i penězi na cestování. První zmíněná jim ale začíná šlapat na paty,” vysvětluje Vysušilová z libereckého Visu.
Práce na půl hodinky
Vkládací moduly si dnes mohou pořídit majitelé dodávek, sportovně užitkových aut (SUV) i obyčejných kombíků. Do segmentu osobních vozů přivedla výrobce snaha oslovit i majitele naprosto běžných aut, které přes týden slouží jako rodinná přibližovadla. Nezanedbatelným bonusem je snadné osazení v interiéru.
“Všechny naše vestavby je možné nainstalovat do 15 minut. U modelu Nestboard to jde zvládnut i mnohem rychleji. Moduly se totiž upevňují popruhy ke kotvícím okům, která jsou ve všech vozech již z výroby. Žádné nářadí nebo speciální úpravy tak nejsou potřeba,” upozorňuje Martin Pavelec ze společnosti Egoé.
Moduly Visu se podle výrobce dají osadit do vozu maximálně do půl hodiny. “Samozřejmě záleží na modelu. Vestavby v půjčovně instalujeme zhruba deset minut. U některých modelů pak zvládne instalaci jeden člověk. U jiných modelů je to práce pro dva, především kvůli hmotnosti. Vždy ale platí, že nebudete potřebovat žádné nářadí nebo technické zkušenosti,” vysvětluje Petra Vysušilová z Visu.
Made in Czech
Zatímco z široké palety plnohodnotných obytných aut se v Česku staví pouze vestavby do dodávek a expediční náklaďáky (a ty ročně spočítáte na prstech), u vkládacích vestaveb, tedy pokud jste milovníci tuzemské průmyslové tradice, najdete hrdé lokální výrobce. “Visu je kompletně lokální produkt. Jsme celkem pyšní, že drtivá většina součástí vzniká u nás v podhůří Jizerských hor. Není to ale pro nás jen něco jako trend, dává nám to možnost být s našimi dodavateli nablízku a udržovat tak nejen vysoký standard kvality, který Visu produkty mají, ale také přátelské vztahy. Ty jsou zárukou agilní výroby, kterou potřebujeme. Finální montáž pak probíhá přímo u nás v Liberci, odkud expedujeme do celé Evropy,” říká Petra Vysušilová.
Výrobky se značkou Egoé vznikají v Bílovicích. “Jsme doma v prostorách bývalého zemědělského družstva, které postupně proměňuje na výrobní a edukační areál. Všechny produkty, tedy včetně obytných vestaveb, vznikají zde. V areálu Bílovice 519 je soustředěn i vývoj a konstrukce. V budovách a na nádvořích vznikly také výstavní prostory, kde jsou expozice věnované historii průmyslového designu,” vysvětluje Pavelec ze společnosti Egoé.