#vanlife Tomáše Málka: nomádský domeček na střeše
23. října 2023 / 8:30 / Tomáš Málek
Na silnicích jsou vidět na osobních autech, dodávkách i pravověrných off-roadech. Některé se dokonce skrývají na střechách expedičních kamionů. Řeč je střešních stanech, se kterými se v posledních letech doslova roztrhl pytel.
České zastoupení japonské automobilky Mitsubishi mělo takový pěkný zvyk. Jednou za čas vzalo tuctový sériový pick-up, který se v Evropě tradiční prodával pod označením L200 a prohnalo jej pořádně drsnou kúrou. Měnil se nejen vnější vzhled, ale i technika. Auta dostávala podvozek od renomovaného australského výrobce OLD MAN EMU (tlumiče, pružiny, pera, pouzdra a třmeny), na přední nápravě se ocitla uzávěrka předního diferenciálu ARB a k tomu kompresor pro její ovládání a pro dohušťování pneumatik, pod auto putovaly kryty podvozku ARB. Podvozek měl pro jízdu v terénu vše, co si mohl offrouďák přát: pohon všech čtyř kol, redukci, uzávěrky mezinápravového i zadního diferenciálu. Na konci procedury byl pick-up s označením Rock Proof, se kterým by člověk bez obav vyrazil přes Sibiř a poušť Gobi kamsi dál…
My jsme Mitsubishi L200 Rock Proof v roce 2019 otestovali na výpravě po stopách letecké bitvy nad Bílými Karpaty.
A o rok později nás mladší model Rock Proof Evo 2 vyvezl až ke zříceném kostelu v Pohoří na Šumavě.
“Bydlení” pro expediční specialy zajišťoval rozkládací střešní stan. V obou případech nabízel luxusní prostor pro dva dospělé a jako bonus nečekané výhledy. Subjektivně bylo spaní na střeše příjemnější, než v tradičním stanu. Možná v tom hrál roli pocit bezpečí, když je spáč vzdálen od země.
Vyzkoušeli jsme si, že „stavba“ střešního stanu Kadadu od australské firmy ARB byla velmi jednoduchá. Stačilo sundat krycí obal, roztáhnout hliníkový žebřík a s jeho pomocí stan rozevřít. Finální fázi představovalo napnutí tropika pomocí kovových tyček. S trochou cviku se tato operace dala zvládnout v jednom člověku za deset minut.
Dost se přitom nachodíte a našplháte, neboť musíte podniknout opakované výstupy na práh kabiny či zadní kola. Ze země jsou pro 174 centimetrů vysokého člověka některé komponenty prostě nedosažitelné. Zkušení uživatelé proto dovybavují svá auta tyčkami s háčkem, které práci ze země usnadňují.
Uvnitř stanu se převážela jen matrace. Spacáky a další propriety na spaní bylo pokaždé nutné nanosit z nákladového prostoru pick-up nahoru do stanu. A ráno zase sundat dolů. V letních dnech nic nepříjemného. Otravná rutina, kterou může znepříjemnit déšť. Kempování v zimních měsících si v této konfiguraci nedovedu představit. I tady platí, podobně jako u minikaravanů do terénu (VÍCE ČTĚTE ZDE), že žijete venku kolem auta a do stanu na auto se chodíte jen vyspat.
Proč střešní stany milují offroadisté je jasné. Nabízejí možnost rozbít tábor prakticky kdekoliv a přitom terénní schopnosti jejich aut zůstávají zachovány. Pro pravověrný off-road či pick-up pár desítek kilogramů váhy střešního stanu nepředstavuje žádnou zátěž. Navíc výšku vozidla zvyšují maximálně o desítky centimetrů.
V posledních letech se však začaly střešní stany objevovat i na osobních autech či dodávkách. U osobáků si je pořizují příznivci spaní v autě, které už přestalo bavit neustálé přeskládávání zavazadel, které jinak provázelo rozestýlání. U dodávek jsou pak řešením pro vícečetné posádky, které se jen do dodávky nevejdou. Přitom pořízení střešního stanu není investicí, která by zničila rozpočet. V tuzemsku podle nejmenovaného srovnávače cen začínají jejich cenovky na necelých 40 tisících korunách. A na zimu jej můžete sundat z auta.
Adventure Hall
Od pátku 2. listopadu se na brněnském výstavišti uskuteční veletrh Caravaning Brno 2023. Letošní jubilejní dvacátý ročník obsadí nejen dva největší pavilony P a F, ale i halu G1. „Třetí pavilon, zvaný „Adventure Hall“, bude připraven zejména pro návštěvníky, co rádi cestují mimo pohodlí kempů a třeba si i rádi své čtyřkolové miláčky upravují pro individuální potřeby. Pozorovali jsme tento trend už při předchozím ročníku, a proto jsme se rozhodli jej podpořit,“ vysvětlila manažerka výstavy Simona Křečková. Podle jejích slov se také nabídka tradičních obytných aut a karavanů v letošním roce viditelně rozšíří o offroad karavany, minikaravany, vestavby, nástavby a stále oblíbenější střešní autostany.