VANLife Tomáše Málka: plyn při zimním kempování dojde vždy v noci

13. září 2024  /  13:30

Něco je špatně! Uprostřed zimní noci ležím v naší obytné dodávce. Vedle mě oddychuje můj malý syn. Stojíme na parkovišti ve Stožci, v srdci Šumavy. Kolem auta je mrazivá noc. 

Nebe je bez mráčku a na sněhu bude určitě kolem mínus patnácti, jak slibovala předpověď počasí. Měl bych se zachumlat do peřiny a usnout, ale nejde to. Pořád ve mně hlodá pocit, že něco je špatně. Nakonec mi to docvakne. V autě je podezřelé ticho. Úplně ticho. Není slyšet předení plynového topení. Každý karavanista ví, že když se jeho „plynový kotel“ odmlčí, nevěstí to nic dobrého. Naopak, na obzoru se začínají stahovat mračna problémů. Nejčernější scénář by vypadal následovně. Za pár desítek minut by uprostřed takto mrazivé moci začala teplota v obytňáku rychle klesat. Bez dopingu topení kovové stěny dodávky, byť zateplené, rychle odvedou teplo z interiéru. V okamžiku, kdy se rtuť teploměru na palubě dostane někam k pěti stupňům nad nulou, zareaguje u moderních obytňáku teplotní senzor a automaticky vypustí vodu ze systému. Zásoby čisté vody zmizí malou trubkou pod autem, kde se přemění na slušnou zamrzlou louži. Čidlo tak chrání hlavně topnou jednotku, která v sobě spojuje funkce teplovzdušného topení a bojleru na teplou vodu. Kdyby uvnitř „plynového kotle“ voda zamrzla, doslova by mu roztrhala vnitřnosti. Oprava takto poničeného zařízení rozhodně není levná záležitost. Tím černé scénáře nekončí. V okamžiku, když auto promrzne, se ohroženým druhem stávají vodovodní baterie a rozvody, které se vinou interiérem. U zavřených baterii a v zákrutech vodovodních hadiček totiž hrozí, že i přes nouzové automatické vypuštění vody uvnitř zůstanou kapky, které mohou rozvod vody či baterie při zamrznutí poničit. Ne nadarmo se doporučuje při vypouštění vody, třeba před zazimováním obytného vozu, otevřené kohoutky profouknout stlačeným vzduchem, aby v rozvodech vody nic nezůstalo, případně auto projet na rozbité okresce. Teď si představte to ráno: v autě po probuzení jsou zamrzlá všechna okna zevnitř, teplota pod nulou, zásoby vody na palubě nula (takže žádný čaj pro zahřátí ani žádná voda pro spláchnutí na WC) a v nejhorším případě je vodovodní instalace zralá na opravu. Opravdu „krásný“ start do volného dne…

Probudím co nejopatrněji ženu s radostnou novinou: „Došel nám plyn. Netopíme. Jdu přehodit bomby.“ Kupodivu na první pokus najdu čelovku a vyrážím do zimní noci. Hvězdny na šumavském nebi září. Zatímco náš potomek mizí pod hromadou peřin a dek, otevírám zadní dveře dodávky a rozespale štrachám ve skříňce pod postelí, kde jsou uloženy plynové bomby. Povolit nástavec na prázdné lahvi a našroubovat jej na plnou trvá chvilku, ale vzhledem k okolnostem mi to připadá jako věčnost. Pak už jen rychle do kabiny, resetovat panel topení a počkat na zahučení, když se uvnitř topného tělesa rozhučí spalovaný plyn. Ufff, krize zažehnána. Ne nadarmo se mezi karavanisty říká, že plyn při kempování dojde vždycky v noci. 

Přitom stačí tak málo. Mít na palubě zařízení, které dokáže automaticky přepnout mezi dvěma lahvemi s plynem: systém Duocontrol. Instaluje se do prostoru plynových lahví. Pokud v jedné z nich plyn dojde, ventil automaticky přepne na tu plnou. Na tuzemském trhu je dostupná verze CS. Ta obsahuje i snímač, který v případě dopravní nehody přívod plynu automaticky uzavře. Stane se tak při rychlosti nárazu nad patnáct kilometrů v hodině. Duocontrol tak představuje jedinou legální možnost, jak za jízdy vytápět prostor obytného auta s dvouláhvovým systémem (recenzi takto vybaveného vozu najdete ZDE.

„Našim zákazníkům systém Duocontrol doporučujeme. Prakticky 99 procent vozidel od nás odjíždí s instalovaným zařízením na palubě. Za mě je to dobrá a hlavně bezpečná věc,“ říká Vladimír Zárorec z kroměřížského Karavan Centra Morava.

Duocontrol má ve své obytné vestavbě i Jan Bordovský, cestovatel a vydavatel webu Camperlife.cz, který se zaměřuje na karavaning. „Naše auto jej mělo v základu. Za mě je to fajn věc. Zvyšuje komfort, protože se o přepínání plynu nemusím starat,“ vysvětluje Bordovský z Camperlife.cz