Motorkám se věnuju už třicet let a pořád mě to drží. A Indian? To je prostě značka snů!

26. února 2024  /  15:45

Ondra Hrůza je Group Brand manager Indian Motorcycle pro pět zemí střední a východní Evropy. S motorkami začínal jako náctiletý, ale už v jednadvaceti měl svůj vysněný stroj – starý Harley-Davidson. Pak už to šlo ráz na ráz. Jak se dostal ke značce Indian, co pro něj znamená a proč nebude na letošním Motosalonu Czech Custom Grand Prix? To a mnohem více si přečtete v rozhovoru.

Jak jste se dostal k motorkám?
Měli jsme chatu a soused tam jezdil na Harleyi, byl to pro mě vždycky velký zážitek, no a moje máma tehdy dělala s prezidentem brněnského Harley clubu v práci. Když jsem byl ještě kluk a neměl ani řidičák, dostala máma dva lístky na tehdejší mezinárodní sraz H-D, to bylo v roce 1993. Vypravil jsem se tam tehdy vlakem a tam jsem pochopil. A drží mě to dodnes, až se sám divím, že se mi to ještě nezajedlo. Je to už přes třicet let 😊.

Kdy jste si koupil první motorku?
V devatenácti jsem si koupil doslova H-D v krabici; prodal jsem, co se dalo, půjčil jsem si peníze a krabice byly doma! S pomocí kamarádů jsem se to snažil dát do kupy, ale bylo to nad moje síly. Tak jsem to prodal a koupil něco jiného, abych mohl jezdit. No a v jednadvaceti se mi podařilo mít toho svého vysněného starého Harleye a začal jsem jezdit s brněnským Harley clubem. Je to až s podivem, že se mi to v tu dobu podařilo. Když se na to dívám zpětně, tak tomu skoro nevěřím. Ale spousta kamarádů, obrovská pomoc, protože já tomu tehdy fakt vůbec nerozuměl.

Jak jste se od Harleye dostal k Indiánům?
Indián v hlavě vždycky byl, něco jako jiného, voňavého.  Když jsem potom začal testovat motorky pro České Motocyklové Noviny, tak mi pod zadkem končily všechny choppery a cruisery různých značek; se svou konstitucí se na malé motorky fakt nehodím. A tam jsem si poprvé osedlal i stroje značky Indian. Dělal jsem to dvanáct let a v tu dobu jsem si ani nedovedl představit ten stroj vlastnit. Lámat se to začalo až v době, kdy jsem pracoval ve firmě MR43, která prodávala motocykly Victory od koncernu Polaris. A právě Polaris koupil v roce 2011 značku Indian. A to byla výzva!

Takže jste s Indianem od prvopočátku novodobé historie u nás?
Ano, když jsme byli jsme na podzim v roce 2013 ve Washingtonu žádat o distributorskou smlouvu, tak z toho tehdy byli hodně překvapení, protože do té doby ani neřešili evropskou homologaci. My jsme si ale nemohli pomoct, protože v roce 2012 představili motor, který se nejen líbil, ale byl to objem 1810 cm3, to nikdo neměl. A tím to vše začalo. V roce 2014 jsme představili na veletrhu v Praze první motocykly i první dealery. A pak jsme to začali budovat i v dalších zemích. Šlo to hodně rychle…

Co je na značce Indian tak zajímavého?
Když se historicky podíváte, tak Indian Motorcycle přinesl spoustu věcí, které nám dnes na motorkách připadají úplně normální – oddělenou převodovku, odpružení zadního kola, možná i předního, pohon zadního kola řetězem… Pro ten motocyklový svět toho udělali moc. I teď, ve své moderní historii. V roce 2013 představil Indian první 3 modely a dnes máme 27 kombinací, 4 různé motorizace, 5 základních modelových řad. To za 10 let žádná jiná značka na světě nestihla! To je obrovský unikát. Ale nikdy ode mne neuslyšíte, že je třeba Indian lepší než Harley. Prostě mi nepřijde vhodné to takhle tvrdit bez zamyšlení. Každá značka má své a každý si má najít to, co mu vyhovuje. Indian je sice typická „amerika“, ale vyvíjí moderní podvozky, do konstrukce stále vkládá nové invence, nové technologie a díky jeho reinkarnaci se vrátilo atraktivní závodění na americké tratě; takže u mě jednoznačně vede. A taky se u nás dobře prodává, protože pro české motorkáře je to velmi prestižní značka.

Jak to bylo historicky u nás? Vraťme se do dvacátých let minulého století.
Tehdy dokázal náš malý trh doslova zahltit Indiany Ing. František Mařík, a to právě ve dvacátých letech. Jednak to byly nebývale spolehlivé motorky a pak i ta barevná kombinace – červená a zlatá, prostě to patřilo k bontonu. Dokonce se Američani v té době bavili o Československu jako o „indiánské rezervaci v srdci Evropy“. Ty prodeje a zájem byly neuvěřitelně velké. V podstatě v prodejích bylo za státy severní Amerikou tehdy na druhém místě Československo. Prodalo se tady od roku 1920 do roku 1927 přes šest tisíc motocyklů Indian a bylo tady 47 dealerství. Vždyť i historicky první Zlatou přilbu vyhrál Indian, stejně jako spoustu závodů až do poloviny padesátých let!

Co se tedy stalo?
V roce 1953 fabrika zkrachovala a od války sem nic amerického nepřišlo. Motocykly, které se v novodobé historii v Americe zase začaly vyrábět, nebyly homologované pro evropský trh a sem se dostalo jen pár kusů jako individuální dovoz. Pořádný nástup značky Indian začal opravdu až v tom roce 2014, kdy jsme otevřeli první dvě dealerství a dnes po 10 letech máme těch dealerství v Čechách pět. A určitě se můžeme pochlubit tím, že jednoznačně patří k těm nejhezčím a nejnápaditějším showroomům na světě. U našich dealerů se už fotily, nebo točily oficiální „fabrické“ materiály, určené pro celý svět!

Indian je pro většinu lidí ten velký cruiser; ale do toho nabízíte třeba sportovní naháč Indian FTR, co je důvodem?
Indian chtěl navázat na tradici závodních strojů. Fabrika vyvinula pár závodních prototypů na americký Flat Track a ty hned v prvním roce vyhrály americký nároďák! Takže z motocyklu Indian FTR 750 se stal neporazitelný soupeř. Když se dnes na tu plochou dráhu podíváte, tak je tam z 30 motorek 19 Indianů. Navíc hodně lidí řeklo, že je to nádherná motorka a začal o ni být velký zájem. Udělali tedy edici asi 50 motorek, které byly homologované na silnici, tehdy jen na ty americké, a i když to stálo balík, tak se hned vyprodaly. Takže se rozhodli postavit motorku do provozu. Ta motorka samozřejmě vypadá v detailech jinak. Má sice stejnou siluetu, stejný posaz, ale je tam nádrž, aby člověk někam dojel, je tam 1200 cm3 motor s velice zajímavým průběhem a stal se z toho takový kult. U nás se kult FTR rozjížděl celkem pomalu, ale dnes už máme velmi silnou základnu spokojených uživatelů 😉.

Bude FTR i na Motosalonu?
Samozřejmě, dokonce tam bude samostatný koutek a tam představíme nejen letošní limitovanou edici FTR, ale i tři závodní speciály, které byly pro letošní sezónu postaveny v České republice. Primárně pro závody naháčů Super Hooligan na asfaltu. Ale milovníci amerického sportu a stylu se mohou těšit i na speciál Indian postavený pro Flat Track.

Kolik motocyklů budete mít na stánku?
Budeme tam mít celkem 17 motocyklů. Naše expozice bude primárně o zajímavých strojích a technice. A bude tam dost lidí z „vigvamu“, připravených to návštěvníkům důkladně představit.

Jaký pro vás mají veletrhy význam, konkrétně Motosalon?
Motosalon je ve střední a východní Evropě největší veletrh tohoto typu a po odmlce, kterou způsobil covid a vlastně i to, že se nevyrábělo tolik novinek, bude letošní Motosalon nabitý k prasknutí. Málokdo si uvědomuje, že svou návštěvností jsou jarní motocyklové veletrhy jednoznačně největší akce pro české motorkáře. Někde daleko, daleko za tím je třeba MS Superbiků... Na veletrh se chystá prostě úplně každý.

Pro nás je důležité se s lidmi potkávat a mluvit osobně a pro lidi je zase důležité moct si ty motorky osahat. Z toho, co jsem zatím viděl, pojala každá větší značka svoji prezentaci velkolepě. Dá nám to opravdu hodně práce, kterou ale děláme rádi a pro vás, tak přijďte! Ty čtyři dny budou vážně jízda! Sám jsem překvapený, co všechno na brněnském výstavišti bude k vidění a jsem moc rád, že všichni pochopili, že veletrh jako start sezóny začal být opět velmi důležitý.

Jaké jsou trendy moto světa?
Je znát, že pro firmy, které mají drahé motorky, tak to nepůjde úplně samo. Snažíme se nabízet nadstandardní služby, mít více akcí, mít blízko k našim zákazníkům a starat se o ně. Ono to vlastně není jen o té motorce, ale o tom kolektivu. Člověk si vybírá, kde chce být, v jaké společnosti. A právě motocykl je pro spoustu lidí stále tím pojítkem.
Navíc to dnes mladí lidé mají jinak. Pro nás byla značka a loajalita k ní základ! My si raději koupíme ojetou „značkovou“ klasiku, a ne novou motorku z Číny. Pro nastupující generaci jsou ale důležité jiné parametry. Jako prodloužená záruka, výbava a samozřejmě atraktivní cena.

Věnujete se i přestavbám, jak to máte teď?
Kdysi jsem se tím živil, teď je to můj koníček. A osobně mě velmi mrzí, že letos poprvé po 18 letech nebude na českém veletrhu žádná národní výstava, žádná custom show. Důvod je celkem prostý… O veletrh je letos ze strany vystavovatelů naprosto nečekaný zájem, firmy připravují obrovské expozice; většinou mnohem větší, než kdykoli v historii… Takže pro Czech Custom Grand Prix prostě nezbyl dostatek místa. V roce 2020 jsme tu pořádali mistrovství světa ve stavění motocyklů a k vidění bylo přes 100 unikátů z pěti zemí. Nechtěli jsme posunout nastavenou laťku směrem dolů.

Ale přestavby na Motosalonu samozřejmě budou, jen letos nebudou soutěžit. V dnešní době si totiž přestavby prezentují výrobci a větší firmy samy, aby ukázaly zákazníkům, co se z těch motorek dá udělat a že je to může třeba být jedna velká stavebnice… Určitě bude na co koukat!

Letos slaví Indian u nás deset let, budou nějaké oslavy?
Čekají nás menší i větší oslavy, tou první je samozřejmě Motosalon, který si všichni hodláme náležitě užít a v červnu budeme slavit na INDIAN RIDERS FESTu v Českých Budějovicích, což je největší celosvětový sraz majitelů a příznivců značky Indian Motorcycle.

Letos nás ale čeká ještě jedna velmi unikátní akce. Opět celosvětového formátu a významu. Na konci července se chystá na hipodromu v Mostě International Indian Rally – velké mezinárodní setkání všech historických Indianů vyrobených do roku 1953. Letošní rok prostě bude plný Indianů.