Autonomní autobus Aurrigo: nikoho jsme nepřejeli
11. října 2023 / 13:48
Po výstavišti se můžete projet i autonomním autobusem, který se mezi pavilony pohybuje bez řidiče a dokáže podle potřeby upravit svoji trasu, objet zaparkovaná auta a hlavně se vyhýbat a zastavovat před chodci, kteří mu občas vstoupí do dráhy. Ricky Raines, provozní manažer a zástupce značky Aurrigo z anglického Lutonu, nám odpověděl na několik otázek.
Zaznamenali jste na letošním veletrhu velký zájem návštěvníků?
Ano, zájem je vždycky velký. Samozřejmě Aurrigo je docela nápadné vozidlo, vzhledově se hodně liší od obvyklých autobusů. Lidé se neustále ptají, co to je, jak to funguje, a jsou velmi nadšení. Před týdnem jsme byli i v Praze, kde se přišlo svézt celkem 2406 lidí. Stáli docela dlouhou frontu, aby mohli jet kyvadlově, protože se mohli přihlásit až na místě. I tady dnes očekáváme velmi rušný den, budeme provozovat krátkou autonomní trasu až k pavilonu F.
Určitě se lidé ptají i na bezpečnost provozu, už jste měli nějakou kolizi?
V žádném případě. Rádi bychom zůstali u toho, že se nám nestane vůbec nic. Chceme provozovat úspěšnou činnost, kdy lidé chtějí přijít a vyzkoušet si naše vozidla. Takže narazit nebo srazit cokoli by bylo špatné.
Všiml jsem si, že váš mikrobus zatím nejezdí úplně sám, musí ho pokaždé někdo doprovázet?
Ve Spojeném království již existuje řada právních předpisů týkajících se autonomie a my z nich vycházíme, jsou to osvědčené postupy. V tomto odvětví pracujeme od roku 2012, jsme vlastně jeho součástí tak dlouho, že jsme pomohli tuto legislativu zavést. Abychom ji mohli nasadit, musíme vytvořit spoustu bezpečnostní dokumentace a té se musíme držet. A část z toho je založena na bezpečnostním systému. Takže musíme mít na palubě provozovatele. A protože je vlastně nezákonné dívat se za jízdy na obrazovku, máme druhou osobu, která sleduje, co systém dělá. A to nám právě umožňuje provádět tyto prezentační jízdy, kdy jsme v provozu jen krátkou dobu, a také jsme schopni to provozovat co nejbezpečněji, protože tam máte někoho, kdo může zasáhnout, kdyby se něco stalo.
Kdy odhadujete, že budeme moci jet vaším autobusem do centra Brna nebo do jakéhokoli evropského centra?
Tady mluvíme o páté úrovni autonomie, protože u autonomie je stanoveno pět úrovní. Doba, kdy budete moci nasednout do auta a nechat se bez řízení odvézt kamkoli na světě, je to docela daleko. Ale už dnes v této fázi můžeme nastavit kratší trasy a můžeme je bezpečně projíždět. Například centra měst, krátká opakovaná přeprava na první a poslední míli, to je nyní již možné. Myslím, že v příštích 5 až 10 letech budeme svědky stále většího počtu komerčních nasazení, která budou v provozu, a to se bude postupně zvyšovat.