Sněm SP: Dopoledne jmenován ministrem, odpoledne už na MSV mezi podnikateli
9. října 2024 / 13:31
Úplně první cesta nového ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka mířila do Brna na sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR. Debata letos probíhala ve smířlivém duchu, protože vláda se s průmyslníky v mnohém shodla.
Tradiční sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR opět přivedl na jedno místo – do ikonické rotundy pavilonu A brněnského výstaviště – představitele vlády a českého průmyslu a byznysu. Mezi účastníky nechyběl nový ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, který do Brna odjel hned po svém uvedení do úřadu. To ocenil i prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj, podle kterého tím nový ministr dal jednoznačně najevo, že stojí o dialog.
Lukáš Vlček v Brně poděkoval za pozvání na „průmyslovou událost roku“ a rotundě zaplněné podnikateli představil hlavní body nové hospodářské strategie, kterou bude vláda tento týden schvalovat. Těmito body jsou rozvoj lidského kapitálu, strategická infrastruktura, industrializace s přidanou hodnotou a financování. Strategie má Česko do roku 2040 posunout mezi deset zemí EU s nejvyšším HDP na obyvatele, přičemž aktuálně jsme podle tohoto ukazatele na 14. příčce. "Hospodářská strategie nezůstane jen dalším nenaplněným dokumentem, ale od prvního dne ve funkci pracuji na jejím zavádění do praxe. Spolu s odborníky jsme připravili 150 opatření, která pomohou Česko posunout mezi deset nejvýkonnějších ekonomik Evropské unie podle výše HDP na obyvatele," zdůraznil Lukáš Vlček.
Také prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj na sněmu představil cestu k prosperujícímu Česku – sedmibodovou vizi hospodářské politiky, kterou připravil Svaz průmyslu a dopravy. V projevu se ovšem nevyhnul ani kritice vládních kroků a mj. zdůraznil, že je nutné pohlídat účast českých vědců a firem na dostavbě Dukovan. Na Petra Fialu apeloval, aby vláda požadovala po korejském vítězi tendru konkrétní závazky. „Je třeba zapojit českou vědu a průmysl, což samozřejmě není v zájmu dodavatele, a proto memoranda nestačí, je třeba mít podepsané závazky. Pokud toto vláda nedokáže pohlídat, bude to z historického hlediska prohra," prohlásil Jan Rafaj. Zároveň vládu vyzval k realistickému přehodnocení Green Dealu a ochraně českého automobilového průmyslu v době klesajících prodejů elektroaut.
V tom s ním premiér Petr Fiala souhlasil a řekl, že je třeba na evropské úrovni bránit regulacím, které komplikují rozvoj průmyslu, a zreálnit Green Deal. V úvodu svého vystoupení na sněmu připomněl aktuální údaje Českého statistického úřadu, podle nichž průmyslová produkce v srpnu meziročně reálně vzrostla o 1,5 % a hodnota nových zakázek dokonce o 10,6 %. Podle předběžných údajů skončila bilance zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách v srpnu přebytkem 14,3 mld. Kč, což byl meziročně o 20,8 mld. Kč lepší výsledek. Premiér následně konstatoval, že „ekonomika je z nejhoršího venku“, i když situace se liší v jednotlivých oborech i firmách. "Loni byla inflace 8,5 procenta, nyní jsme pod 2 procenty. Čísla jsou to pozitivnější, HDP alespoň mírně roste, ale co nelze změnit rychle, jsou strukturální vlastnosti ekonomiky," řekl Petr Fiala. V projevu se zaměřil hlavně na budoucnost a zmínil naše komparativní výhody, jako jsou bezpečnost, odolná inovativní ekonomika, nízká nezaměstnanost a silný průmysl. Na druhé straně stojí dlouhodobé slabé stránky, k nimž patří strukturální nevýhody v oblastech dopravy a energetiky, nedostatečná udržitelnost, stárnoucí společnost a problémy na trhu práce. Klíčové je podle něj zajistit energetickou soběstačnost a za velkou příležitost označil dekarbonizaci ekonomiky.