zavřít
Současně se koná

Současně se koná

Reparoservis má železného koně i obří štěpkovač vážící 33 tun

10. dubna 2024  /  11:22

Na krásně upravené expozici firmy Reparoservis jsme zastihli přímo pana majitele a zakladatele značky, Miroslava Kláska. Jeho láska ke strojům a zapálení pro věc nás inspirovaly k rozhovoru a bylo o čem povídat. Pokud jste ještě neviděli železného koně, ovládací kabinu nebo obří štěpkovač na vlastní oči, zaběhněte do pavilonu F.

Jak vlastně vznikl Reparoservis, jakou má historii na českém trhu?

V roce 1995 jsem sháněl nějakého zaměstnavatele, který by mě zaměstnal, abychom mohli propagovat harvestory, které tu ještě nebyly. Nikoho jsem nesehnal, takže mi nezbylo než založit vlastní firmu a zkusit to sám. Bál jsem se financí, protože jsem nikdy obchod nedělal. Jsem konstruktér a technik, ale pustil jsem se do toho a nějak to dopadlo. Jsme dnes na trhu už 28 let.

Co jste přivezli na veletrh?

Když to vezmu od největších strojů, tak tu máme Albach Diamant, který váží 33 tun. Je to štěpkovač, který zpracovává veškerý dřevní odpad, biomasu, stromy až do průměru 1 metru, větve, zkrátka cokoliv, co z lesa jde ven. Je to velice výkonný stroj, dělá až čtyři posuvky za hodinu, takže patří mezi nejvýkonnější stroje v Evropě. Dále tu máme štěpkovač na nákladním autě, který se pohybuje od hromady k hromadě a zpracovává hmotu. Má o něco menší výkon, ale o to víc je flexibilnější. Jmenuje se Wust, je švýcarské výroby a tento stroj je druhý dodaný do České republiky. Také tu máme naviják, který nahrazuje lanovku v terénu. Tam, kde pracují harvestor a vyvážečky ve velkých terénech, je tento naviják jistí, aby se z prudkého svahu nezřítily.

Váš záběr je tedy šikroký...

Máme firmu koncipovanou na čtyři části – harvesterová technologie, celokmenová technologie, biomasa, tedy štěpkovače a svahová technologie, kam patří naviják a Železný kůň. Také jsme přivezli nejmenší probírkový harvestor, který se vyrábí, máme ho v České republice 85 kusů. A na ukázku jsme dovezli úplnou novinku, novou kabinu, která je osazená displeji, kamerami, ledkovým osvětlením. Je krásně nastavitelná pro pohodlí operátora. Naše stroje všichni znají, takže jsme zvolili jenom tu kabinu.

Je tedy trendem, že nové technologie postupují i do obsluhy strojů?

Říkám to nerad, ale od roku 2016 se konstrukčně na strojích nic nezměnilo, jsou pořád stejné, ale mění se elektronika. Mění se pohodlí operátorů, ovládání strojů, mění se kontrola hydrauliky, tak tam ten vývoj jde dopředu. Ale co se týče konstrukce strojů, tam se moc nepostupuje.

Zůstává tedy jejich kvalita?

Možná zůstává kvalita. Já osobně nerad vidím, že se navyšuje hmotnost strojů, každý rok přibude x set kilo. Když jsem začínal v roce 93, kdy jsem prodal první osmi tunovou vyvážící soupravu, tak vážila osm tun. Dnes desetitunová vyvážecí souprava váží 14 tun. Na druhou stranu, před těmi 30 lety stroje nevydržely tak dlouho a takovou práci, jako vydrží dneska. Můžu vám ukázat stroje, které mají 40 000 motohodin a pořád pracují.

Máte tu i menší techniku, co konkrétně?

Po zpracování kůrovcové kalamity samozřejmě už není takový zájem o velké stroje, takže nastává období, kdy se budeme specializovat na výchovu lesa a na probírky.  My jsme přivezli z Estonska takovou malou čtyřtunovou vyvážecí soupravu právě do těchto probírek, do prvních zásahů. Je to malá mašinka, ale určitě to bude velký pomocník pro městské lesy, vlastně pro veškeré lesy. Jmenuje se Kinetik.

Jdete tedy i cestou od velikých strojů?

Vždycky jsme se specializovali na probírky, proto máme ten harvestor Rottne H8, to je ten, o kterém jsem hovořil výše. Ale moje hobby jsou veliké mašiny, které mají víc jak 30 tun.

Jste mechanik, strojům rozumíte, sám je umíte ovládat. Máte v rodině nástupce?

Ano, můj nástupce je syn Tomáš Klásek, který se stará o vývoj tzv. železných koní. Železný kůň je vlastně pásový traktůrek, který stoprocentně nahradí práci živého koně. Živí koně už moc dnes nejsou, takže jsme vyvinuli a vyrobili vlastní náhradu za koně. Necpeme se nikam do traktorových výkonů, má to jen 1600 kilo tažnou sílu a samotný stroj váží 1100 kilo.  Je koncipovaný tak, aby si ho každý mohl naložit na vozík a odvézt po práci večer domů. Vyrábíme ho v Kaplici a tohle je asi třistadvacátýčtvrtý kus.

Video SILVA REGINA 2024 - Reparoservis