První český carsharing Autonapůl je na trhu přes 20 let
5. června 2024 / 12:13
V roce 2003 jako první přinesli carsharing, tedy sdílení aut, do České republiky. Začínali v Brně, dnes mají auta v osmi městech a službu rozšířili o chytrý carsharing pro města a obce. Řeč je o družstvu Autonapůl, jehož předsedu a zakladatele značky Stanislava Kutáčka jsme vyzpovídali.
Máte bohaté zkušenosti, byli jste první. V čem jste ještě jedineční?
Myslím, že se od ostatních carsharingu lišíme, protože jsme jediní, kdo takto působí regionálně. Máme auta v osmi městech, kromě Brna v Praze, Plzni, Liberci, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové a Pardubicích.
Co jste přivezli speciálního na URBIS?
Přivezli jsme náš nový produkt, kterým je chytrý carsharing pro města a obce. Nabízíme ho menší městům v České republice. Službu mohou využít jak obecní nebo městské úřady, tak obyvatelé. Městské úřady často mají flotilu aut, která není využitá, referenti jezdí velmi málo a auta zatěžují zbytečně obecní rozpočty. My jsme schopni dodat auto v režimu sdílení v podstatě jako službu na klíč. Přistavíme auto před úřad, mohou ho používat zaměstnanci úřadu nebo zaměstnanci města pro svoje pracovní potřeby a zároveň je auto je dostupné pro obyvatele města. Například, když potřebují třeba nárazově druhé auto v rodině nebo auto nemají, tak ho mohou velmi flexibilně na chvilku využít.
Jakým způsobem funguje výpůjčka?
Auta se půjčují samoobslužně přes aplikaci v režimu 24/7, takže velmi flexibilně. Ve chvíli, kdy auta nejezdí, tak se nic neplatí, není žádné předplatné, což je pro obyvatele velmi výhodná nabídka ve chvíli, kdy auto nepotřebují denně.
Kdo má při sdílení prioritu?
Prioritu má ten, kdo si dříve rezervuje. Nicméně obavy o to, že by se příliš tlouklo soukromé a pracovní využití, lidé mít nemusí. Protože špička využití soukromého je vždycky o víkendu a špička využití pracovního je přes týden. Takže se to vlastně přirozeně doplňuje.