#vanlife Tomáše Málka: bez rozmazlovátek pro řidiče to už nejde
30. srpna 2023 / 11:11 / Tomáš Málek
Staré dodávky řidiče rozhodně nerozmazlovaly. Ostatně byla to především pracovní auta. Jenže tyhle časy jsou pryč. Šoféři sedající za volant obytných aut, chtějí být hýčkáni. Vyžadují pomocníky, které poznali u osobních vozů.
Míříme na sever. Hodně daleko na sever, až za polární kruh. Švédské silnice nad Uppsalou tomu moc nepomáhají. Ačkoliv se hlavní tah podél Baltského moře tváří na mapě jako dálnice, ve skutečnosti je to “dálnice na střídačku”: dva pruhy jsou vždy jen jedním směrem. Takže tempo jízdy určuje ten nejpomalejší, což jsou v našem případě osobáky táhnoucí karavan. A že Seveřané svá pravidla silničního provozu dodržují, je nejlepším řešením nastavit na tempomatu rychlost 80 kilometrů v hodině a zatnout zuby. Cesta sice neutíká, ale alespoň nemám pravou nohu na plynu úplně dřevěnou. Kdyby byl náš Weinsberg Carabus 640 ME na podvozku Fiat vybaven adaptabilním tempomatem, měl bych jako šofer jen jedinou starost: točit volantem a být trpělivý. O zbytek práce by se postarala elektronika.
Střih. Jsme o pár tisíc kilometrů jižně. Španělské vesničky na úbočí Sierra Nevada rozhodně nestavěli pro provoz s osobními auty. V dávných časech je obsluhovaly muly, koně a lidská síla. I proto jsou příjezdové silnice mimořádným řidičským zážitkem. S obytnou dodávkou si cestou vzhůru do hor vystačíte se dvěma rychlostními stupni: s jedničkou a dvojkou - a to už je svátek. Mrzení nastává, když se protisměru při stoupání objeví něco jen o malinko většího než Fiat Panda. Zastavit co nejblíže u krajnice, počkat, až se vůz v protisměru protáhne a pak rozhýbat naše téměř tři a půl tuny. Práci s ruční brzdou při rozjezdu jsem trénoval už od 18ti let s otcovou Škodou 120 L. Pamětníci vědí, že poslední zadokolka z Mladé Boleslavi neměla výkonu zrovna na rozdávání, takže mi ani nic jiného nezbývalo. Naštěstí náš weinsberg má 160 koní a asistenta rozjezdu do kopce, takže tyhly sierranevadské manévry nezatěžují naši spojku víc, než je nezbytné nutné. Musím říct, že na tohoto pomocníka jsem si rychle zvykl a považuji jej za mimořádně přínosného.
Zkušenosti z naší osmiměsíční cesty v obytné dodávce napříč Evropou potvrzují trend v karavaningu. Řidiči obytných aut a vestaveb stále častěji požadují na palubě věci, které znají ze svých osobních vozů. Jak se říká v petrolheadské hantýrce, chtějí kokpit obytňáku “v plný palbě”. A na palubách se tak objevují dotykové obrazovky s bohatým menu a asistenční systémy hlídající kde co.
“Ano, asistenční systémy jsou oblíbené, zejména pro dlouhé cesty jsou bezpečné a komfortní,” potvrzuje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava.
Stejný trend pozoruje u svých zákazníků i Ondřej Toms z Camping World Neugebauer s tím, že na poptávků reagují i výrobci dodávek. To je důvod, proč italský Fiat, dříve naprosto dominantní dodavatel podvozků v segmentu obytných aut, digitalizoval svůj model Ducato (o ústupu Fiatu Ducato jsme psali ZDE ). Poslední verze populární dodávky se z vnějšku změnila jen minimálně: laik si všimne toho, že tradiční logo vystřídal nápis FIAT v mřížce chladiče. To hlavní se odehrálo uvnitř, pod kapotou a přístrojovou deskou. Turínská automobilka tak směřuje ke svému cíli. Ducato podle ní má být ve své třídě prvním vozem s autonomním řízením druhé úrovně. Technici jej chtějí naučit reagovat na okolní provoz, samočinně brzdit i zrychlovat, hlídat jízdní pruhy a aktivně zasahovat do řízení, nebo třeba samočinně parkovat. Osobní auta už tuhle disciplínu zvládají, je tedy jen otázkou času a investic, kdy se to “naučí” dodávky.
Automat
Automatická převodovka měla v tuzemsku dlouhá léta pověst složitého zařízení, které zvyšuje spotřebu auta a používají jej rozmazlení Američané. Tyhle časy jsou už dávno pryč u osobních aut, stačí se podívat na statistiky největší tuzemské automobilky za rok 2018. Tehdy v Česku sjelo z pásů Škoda Auto 155 tisíc kusů fabií s manuální převodovkou, což představovalo přes 87 procent celkové produkce modelu, manuální řazení mělo také 72 procent v tuzemsku vyrobených vozů octavií. U dražších modelů se však poměr obrátil. U SUV Škoda Karoq byl procentuální poměr 57 ku 43 ve prospěch automatické převodovky. Automat mělo také přes 78 procent vozů suberbů a necelých 85 procent všech SUV Škoda Kodiaq. Zjednodušeně řečeno, čím dražší vůz, tím větší zastoupení automatů.
“U obytných aut je to podobné. Obliba automatických převodovek roste, každý rok se poměr v jejich prospěch zvyšuje. Lidé jsou na ně zvyklí z osobních vozů, pak mají zájem mít stejnou převodovku i ve svém obytném voze. Máme v nabídce exkluzivní vůz Laika Kreos, který už bude mít automatickou převodovku ve standardní výbavě,” vysvětluje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava.
U obytných aut Fiat nasazoval robotickou převodovku, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že to bylo poněkud svéhlavé zařízení, které šoféra dokázalo pořádně zaskočit volbou převodového stupně. “Jenže Fiat ve své nejnovější generaci představil fantastickou 9ti stupňovou automatickou převodovkou,” upozorňuje Ondřej Toms z Camping World Neugebauer. A když člověk nahlédne do kokpitu expedičních speciálů na podvozku Mercedes-Benz Sprinter, klasicku řadicí páku už v nich nenajde. I v tomto segmentu začíná být automat dominantní.
Trendy 2023
Pohon 4x4 - proč jsou obytné čtyřkolky stále populárnější? Více čtěte ZDE
Minipřívěsy a off-road karavany - křivka jejich prodejů strmě roste. Proč? Více čtěte ZDE
Konec dlouhé nadvlády Fiatu Ducato. Proč výrobci nabízejí i jiné podvozky? Více čtěte ZDE
Švédsko země karavanům zaslíbená. Více čtěte ZDE