#vanlife Tomáše Málka: konec nadvlády Fiat Ducato
23. srpna 2023 / 14:15 / Tomáš Málek
Dlouhá léta platila rovnice: obytné auto rovná se Fiat Ducato. Existovaly samozřejmě výjimky, ale ty jen potvrzovaly výše uvedené pravidlo. V posledních letech se však situace dramaticky změnila. Ducato ztrácí svou pozici neotřesitelné jedničky.
Když se Vladimír Záhorec rozhlédne po rozlehlém nádvoří, kde Karavan Centrum Morava parkuje nová obytná auta a přívěsy, uvidí tam vedle tradičních italských fiatů třeba Ford Transit s pohonem všech kol, ale také francouzské citroeny či peugeoty.
“Z našeho portfolia zůstaly věrné podvozkům Fiat pouze tradiční italské značky Mobilvetta a Laika, všichni ostatní postupně část svých modelů převádí na jiné platformy,” popisuje šéf Karavan Centra Morava. Převedeno do řeči čísel: před pár lety ducatem odjelo 80 % zákazníků kroměřížské firmy, nyní již poměr klesl na 50 %.
Zhruba o 300 kilometrů západněji, na okraji Prahy, je areál firmy Hykro. Z prvního patra moderního showroomu snadno přehlédnete parkovací plochu. Když šéf Hykra Vladimír Horký odpovídá na otázku, jaké značky obytných aut tam právě teď stojí, je až telegraficky stručný: “Fiat, MAN, Volkswagen, Peugeot, Citroën, Ford a Mercedes-Benz.” Přitom ještě před pandemií covid-19 drtivá většina podvozků obytňáků, které prodával, nesla jediné logo: Fiat. “Bylo to zhruba 90 %,” potvrzuje Horký.
A stejný obrázek skýtá i “parkoviště” u společnosti Camping World Neugebauer. “U značek Carthago a Malibu máme skladem modely na podvozku firem Fiat, Mercedes-Benz a Iveco. Značka Etrusco se přiklonila k vozům Ford, Citroën a nově i k Renaultu,” popisuje prodejce Ondřej Toms.
Trendy 2023
Pohon 4x4 - proč jsou obytné čtyřkolky stále populárnější?
Více čtěte ZDE: #vanlife Tomáše Málka: Obytňáky se znakem 4x4
Minipřívěsy a off-road karavany - křivka jejich prodejů strmě roste. Proč?
Více čtěte ZDE: #vanlife Tomáše Málka: Trendy v karavaningu - minipřívěsy 2023
Švédsko země karavanům zaslíbená.
Více čtěte ZDE: Adamovu velkou cestu Švédskem zbrzdil lockdown
Italský šampion
Proč byl Fiat Ducato tak populární mezi výrobci obytných aut a vestaveb? Široký krabicovitý tvar nákladní části dodávky nabízel největší prostor pro bydlení. “V žádné jiné vestavbě nelze instalovat příčné lůžko,” říká Ondřej Toms z Camping World Neugebauer. U konkurence v případě spaní napříč museli přijít ke slovu rozbrusky a prostor se rozšiřoval pomocí “výklenků” na nohy. “V kabině řidiče je také každý centimetr znát a výhodou ducata je i umístění ruční brzdy vlevo od sedadla řidiče tak, že nepřekáží při průchodu mezi sedadly,” dodává Toms.
Pro výrobce obytných aut bylo a je ducato výhodné pro svou variabilitu a konstrukci podvozků. Má široký rám, do kterého se dobře instaluje “karavanistické” vybavení, jako jsou nádrže na vodu, boxy pro baterie a další příslušenství. Rám u tohoto modelu turínské automobilky je konstruovaný tak, že v obytných autech může být zcela rovná podlaha s pohodlným vstupem do kabiny.
Zákazníci také oceňují službu Fiat Camper Assistance a hustou síť autorizovaných servisů Fiat, což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Během naší osmiměsíční cesty po Evropě jsme potřebovali 2x zastavit v autorizovaném servisu Fiat Professional. Nebyl problém jej rychle najít ani ve Španělsku, ani v jižním Švédsku. Vždy šlo o softwarovou záležitost, která se řešila v rámci záruky.
Do zavedených pořádků v karavanistickém světě, kde linka výrobní závod - stavitel nástavby - dealer - zákazník fungovala jako podle jízdního řádu vlajkového rychlíku Deutsche Bahn, pak vpadly dvě miny. Covid a válka na Ukrajině. Jak suše říkají ekonomičtí analytici: “Dodavatelské řetězce byly přerušeny.” Fiatu navíc přitížilo, že do výroby poslal v roce 2021 výrazně omlazený mode Ducato (VÍCE ČTĚTE ZDE: https://www.camperlife.cz/fiat-ducato-2021-nova-kabina-a-moderni-funkce/ ). Výsledkem byl, že karavanisté na objednaná auta, za které zaplatili zálohy, čekali dlouhé měsíce, někteří dokonce déle než rok.
“Problémy s nedostatkem vozidel Fiat Professional byly již u série 7. Vše souviselo zejména s covidovou dobou a omezeními na straně dodavatelů komponentů pro výrobu vozidel. Hlavní nedostatek byl na straně čipů, a tyto problémy pokračovaly i s nástupem série 8. Částečné omezení výroby způsobuje i fakt, že Ducato se dělí o výrobní linky i s dalšími značkami (Peugeot, Citroen, Opel) a každý model má danou svou vlastní kapacitu ve výrobě, takže i v případě vyšších požadavků nešlo plně uspokojit všechny zákazníky,” vysvětluje Martin Rada, šéf firmy Agrotec, která značku Fiat prodává.
Hledání náhrady
Logickým důsledkem “neplánované odstávky” modelu Ducato bylo, že se výrobci obytných aut vrhli na hledání “náhradního nosiče”. “Například značka Carthago již před covidem začínala používat podvozky Mercedes-Benz. Zákazník si mohl vybrat stejný model, se stejným rozložením na platformě Fiat, nebo Mercedes-Benz,” popisuje Ondřej Toms z Camping World Neugebauer.
Poslední měsíce tento trend potvrdily. Do showroomů prodejců vjíždí vozy s podvozkovými platformami Volkswagen (Knaus dokonce představil malý polointegrovaný vůz na základě VW Trasporter), Ford či Mercedes-Benz.
Zjednodušeně se dá dění na trhu popsat následovně: prémiové značky se přiklánějí k produkci stuttgartské automobilky. Značky ze střední a nižší třídy se poohlížejí po fordech, renaultech, případně dalších výrobcích, kteří jsou schopni dodávat podvozky.
Třeba švédské Kabe během pandemie zcela přehodilo výhybky výroby na podvozky Mercedes-Benz. “Podle našich informací všichni zákazníci s objednanými vozy do výroby přešli na mercedesy, ač si museli připlatit. Výrobce u tohoto šasi již zůstane. Navíc si Švédové u importéra Mercedes ještě vymohli další odlišnosti u podvozku proti evropskému standardu, například lepší izolaci kabiny,” vysvětluje Vladimír Horký z Hykra, které Kabe v tuzemsku zastupuje.
ANKETA
ANKETNÍ OTÁZKA: Jaký podvozek má obytňák, ve kterém letos absolvujete dovolenou?
Vladimír Záhorec, Karavan Centrum Morava
Letos jsem vyzkoušel EuraMobil na platformě Mercedes-Benz. Tato kombinace nabízí dokonalou kvalitu a skvělé jízdní vlastnosti, moderní design, řadu asistenčních systémů a také precizní odhlučnění karoserie.
Vladimír Horký, Hykro
Letos je to právě Mercedes a jsem na něj zvědav. Chci německý podvozek porovnat s Fiatem, se kterým jsem jezdil vždycky. Jen se na dovolenou kvůli pracovnímu vytížení nějak nemůžu dostat, tak snad v září.
Ondřej Toms, Camping World Neugebauer
Já osobně používám model o celkové váze 4,5t, na podvozku Fiat s AL-KO rámem. Před pěti lety se Carthago na mercedesu ještě nevyrábělo a Fiat byl spolehlivou a rozšířenou platformou. Motor už měl obsah jen 2300 cm, ale výkon 180k a je podle mého názoru dobrou a spolehlivou volbou.