#vanlife Tomáše Málka: Trendy v karavaningu - minipřívěsy 2023
7. srpna 2023 / 14:15 / Tomáš Málek
#vanlife Tomáše Málka: Trendy v karavaningu: minikaravany si získavají tuzemské cestovatele.
Vysoký šlachovitý volejbalista Tomáš Vingrálek se často vydává do přírody se svým potomkem. “Syn je autista. Při našich výpravách potřebujeme zázemí. Začal jsem na internetu hledat přívěs, který projede i těžším terénem. Překvapilo mě, že v tuzemsku neexistoval dostupný minikaravan do terénu. Objevil jsem jej v cizině u firmy LifeStyleCamper,” popisuje Vingrálek svou cestu k terénním minikaravanům. “Vždycky říkávám na otázku, co že je to ten minikaravan, že to je obytný vozík na dvou kolech, ve kterém kromě toalety najdete úplně všechno,” dodává Vingrálek, který na okraji Olomouce vybudoval filrmu LifeStyleCamper.cz
Minikaravany jsou přitom v Česku stále populárnější. Zatímco registrace klasických obytných přívěsů v posledních letech projevovaly klesající tendenci, v lepší případě se dá hovořit o stagnaci, křivka prodejů minikaravanů letí prudce vzhuru jako startující raketoplán.
VÍCE ČTĚTE ZDE: https://silverontheroad.com/2023/03/01/mini-karavany-jak-se-jim-darilo-v-roce-2022/
“Jednoznačně je vidět, že trend rostoucího zájmu o tuto kategorii přívěsných vozidel pokračoval i v roce 2022 a jejich podíl na registracích nových obytných přívěsů neustále roste. Přitom před několika lety to byla poměrně nezajímavá kategorie, pohybující se se svým podílem někdy v úrovní 5-10 procent,” potvrzuje Martin Štrimpl, který je aktivní v Asociaci kempování a karavaningu a data o karavanistickém trhu dlouhodobě sleduje. Změna podle něj přišla v covidových letech. “Během covidu se dostavil se strmý růst jak počtu, tak i podílu těchto mini přívěsných pojízdných příbytků,” vysvětluje Štrimpfl.
Pro koho se minikaravany hodí? Jednoznačně pro ty, kteří mají obavy sednout za volant dlouhé a těžké soupravy. Nejvyšší povolená hmotnost minikaravanů se většinou vejde do 750 kg, takže k řízení stačí “papíry na osobák” (tedy řidičský průkaz skupin B bez jakýchkoliv rozšíření). Zároveň si je podle zkušeností prodejců vybírají akční lidé: turisté, kteří se toulají po horách, či nadšení cyklisté.
Off-road verze minikaravanů se často objevují za expedičním džípy či pick-up, které míří do drsného terénu. To potvrzuje i David Špinar, který do Česka dováží skandinávské karavany Hero. “Já bych řekl, že naši nejtypičtější zákazníci jsou páry mého věku, tedy přibližně mezi čtyřicítkou a padesátkou. Případně mladé rodiny s menšími potomky. Spojuje je to, že dřív chodili po horách s krosnou a se stanem a je pro ně přirozené kempovat venku. Buď se jim narodily děti, nebo už jsou trochu pohodlní, ostatně jako my všichni, a říkají si, že ten stan je už příliš. Chtějí pobývat venku, ale k tomu mít pohodlné spaní s kuchyní, kde si snadno uvaří. A zároveň chtějí být flexibilní a přejíždět z místa na místo. Jsou to movitější lidé, mívají jako auto off-road či SUV s náhonem na všechna čtyři kola a obytný přívěs do terénu jim k tomu “pasuje”,” popsal v rozhovoru pro Lidovky.cz Špinar.
Přívěsy určené pro jízdu v těžkém terénu bývají robusnější a tedy i těžší. Konstruktéři u nich využívají i adaptabilní podvozek. Často nezapřou inspiraci z Austrálie, která je mekkou cestování v divočině a kempování v odlehlých oblastech. To je příbeh Iron Yaka, který na první pohled vypadá, že by mohl hrát v drsném apokalyptickém filmu: přísné hranaté tvary, off-road pneumatiky, tmavá barva. "Podvozek se dá pomocí stlačeného vzduchu zvedat či snižovat. Každé kolo má možnost vlastního nastavení výšky, což pomáhá při stání v nerovném terénu," popisuje Tomáš Vingrálek.
Zákazníci si často na střechu minikaravanů montují střešní stan, k obvyklé výbavě patří externí sprcha a dnes již samozřejmé solární panely. A to nemluvíme o nejrůznějších modelech předstanů. Nejtradičnější layout ukrývá kuchyňku v zadní části, kde posádku kryje alespoň částečně před nepřízní počasí zvednuté víko. U minikaravanů totiž platí jedno zásadní pravidlo: Spí se v suchu a v teple uvnitř, ale žije se kolem přívěsu!
Na trend reagují i další prodejci obytných vozů a přívěsů. Například pražské Hykro začalo v letošním roce dovážet na český trh karavany do terénu značky Siesta s robusním podvozkem. “Viděli jsme na zahraničních veletrzích, jak se objevila celá řada nových značek a zajímavých modelů v tomto segmentu. Pro Siestu jsme se rozhodli, protože má v základu bohatou výbavu včetně elektricky vyhřívané dečky či přídavného naftového topení,” řekl šéf Hykra Vladimír Horký.