#vanlife Tomáše Málka: když vám 3,5 tuny nestačí
5. října 2023 / 10:24 / Tomáš Málek
Doslova září v příšeří výstavního prostoru. Jeho červená karoserie s dlouhou přední kapotou a masivními výfuky nenechává nikoho na pochybách, že uvnitř je mimořádný motor s brutálním výkonem. Přitom linie karoserie jsou ladné a dokonale vykroužené. Pohled do interiéru ukazuje, že tady se na ničem nešetřilo. Je to Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster, o kterém popiska ve stuttgartském Mercedes-Benz Muzeum lakonicky konstatuje, že to je “auto bohatých a krásných”.
S luxusními obytnými vozy, které vznikají na základě nákladních aut, je to podobné. V kempu značky jako Concorde, Morelo či Phoenix nepřehlédnete, protože doslova trčí nad “malými” auty sousedů jako mrakodrapy. Na palubě najdete vše, nač si kupující vzpomene: luxusní interiéry, velkorysý prostor pro posádku a v podpalubí mohou převážet malé osobní auto. Za to si jejich zákazníci musí připravit částku odpovídající ceně rodinného domu.
“Typický zákazník kupující luxusní obytný vůz, a to nemluvím jen o Concorde, je zvyklý se sám o sebe postarat. Má za sebou firmu nebo živnost, kterou sám vybudoval a která generuje peníze. Má určité zalíbení v péči o techniku. Nechce řešit drescode v hotelu. Nechce se mu komunikovat v cizím jazyce, i když jej ovládá. Kupci Concorde vybudovali větší byznys, který už běží bez nich. Teď mají čas a peníze. Chtějí kvalitu,” popisuje Filip Guryča z pražské firmy BlueRent, která v tuzemsku zastupuje značku Concorde. Podle jeho zkušenosti se zákazníci posunují na časové ose. “Mládnou, už nejsou ve věkové kategorii 55+. Jsou to úspěšní čtyřicátníci. Paradoxně, ač jsme pražská firma, oslovujeme zájemce z regionů,” dodává Guryča.
Podle statistik tvoří vozidla těžší než 3,5 tuny zhruba 6 až 7 procent všech nově registrovaných obytných aut, jinými slovy, každé patnácté nové auto je takzvaný těžkotonážník.
Mikrovlnky i myčky na nádobí
“Všechna tato auta musí mít dostatek čisté vody, Phoenix má u všech aut 230 litrů vody v základu a dle uspořádání může mít až 460 litrů a k tomu splachovací záchod do nádrže o objemu 230 litrů. Běžně se objednávají mikrovlnky, trouby a i myčky nádobí, i když tito zákazníci leckdy moc nevaří, protože chodí do restaurací,” popisuje Jan Myslil ze společnosti Camping City, která nabízí vozy Phoenix. Podle něj výrobci nenabízejí pračky, ale není problém je na palubu umístit. “Z praktických věcí se v autech objevují velké LiFePo baterie třeba o kapacitě až 800 Ah, solární panely až 1000 Wp, to pro ty, kteří chtějí být soběstační a chtějí bez připojení používat i klimatizaci. Montují se i vysavače, prostě si cestovatelé z velkého obytného auta dělají druhou domácnost na kolech,” dodává Myslil.
Z karavanistické hlediska, když odhlédneme od luxusu na palubě, mají velké obytňáky jednu obrovskou výhodu a tou je doložnost. Cestovatelé mají k dispozici stovky volných kilogramů, které mohou zaplnit nákladem. S těžkotonážníkem nemusíte řešit, řečeno s mírnou nadsázkou, jestli si na cestu vezmete basu svého oblíbeného piva a nebudete pak překračovat nejvyšší povolenou hmotnost vozidla. Sbohem, strašáku rakouských dálničních vah.
Za každou legraci se něco platí. V první řadě šofér musí mít řidičák skupiny C, jehož cena se pohybuje kolem 20 tisíc korun. “Všichni naši klienti si obytné vozy řídí sami, všichni mají nebo si kvůli pořízení vozu dělají skupinu C. A všichni jsou patřičně hrdí na to, že si ten koráb řídí sami,” vysvětluje Jan Myslil ze společnosti Camping City. To potvrzuje i Filip Guryča z BlueRentu: “Na jedné ruce spočítám zákazníky, kteří si občas nechají auto převést. Jejich dovolená začíná v okamžiku, kdy do auta vlezou.”
U velkých aut počítejte s velkými provozními výdaji: spotřeba, povinné ručení či pojištění. A pak, vzhledem k tomu, že jste opustili limit 3,5 tuny, je tu mýto.
Mýto, v Česku příjemný bonus
Od 1. ledna 2021 se v tuzemsku změnil způsob výpočtu mýta, které na dálnicích a části silnic první třídy platila auta těžší než 3,5 tuny. Pro “těžkotonážní” obytné vozy nové mýto přineslo až překvapivé snížení poplatků. Podle Asociace kempování a karavaningu v některých případech cena klesla až o 98 procent v porovnání s rokem 2020. Například obytné auto se dvěma nápravami a váze 4,5 tuny, které splňuje emisní třídu EURO V, platilo až do posledního dne roku 2020 na dálnici D1 za cestu mezi Prahou a Brnem mýtné 466 korun. Od 1. ledna 2021 tento poplatek podle výpočtů Asociace kempování a karavaningu spadnul 9,60 Kč.