OPTA 2024 byla větší než loni a stala se významnou obchodní a společenskou událostí oboru
11. března 2024 / 16:08
28. ročník Mezinárodního veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie přivítal 105 vystavujících firem z 10 zemí a přes 3 000 návštěvníků – výhradně odborníků pečujících o kvalitu zraku. OPTA tak potvrdila svou pozici oborové jedničky pro český i slovenský trh.
„OPTA dopadla lépe než loni, bylo tu víc firem a veletrhu předcházela intenzivnější kampaň. Za Společenstvo českých optiků a optometristů (SČOO) jsme spokojeni,“ zhodnotil letošní veletrh Václav Antonín, prezident SČOO, které veletrh spoluorganizuje. „Pro mě ten největší přínos, který si jako optik mohu odvézt, nejsou nákupy, ale setkání s lidmi. OPTA je svou společenskou stránkou výjimečná. Její smysl vidím v utužování vztahů v rámci oboru a ve společenském kontaktu. Pro firmy je to možnost ukázat se, pochlubit se a pozvat sem své zákazníky. OPTA Party se také vydařila a celý ročník je dobrým startem pro další rok,“ dodal Václav Antonín.
„OPTA neslouží jen k prezentaci novinek, ale hlavně je ideálním místem pro setkání celého oboru. Jsem rád za účast tolika odborníků a děkuji zejména SČOO za spolupráci na přípravě vydařeného doprovodného programu,“ uvedl ředitel veletrhu OPTA Michalis Busios a připomněl také zahraniční rozměr veletrhu: „Mám radost, že se nám opět podařilo nastartovat spolupráci s Optickou unií Slovenska. Věřím, že i do budoucna OPTA bude hlavní akcí česko-slovenské oční optiky.“
Vystavovatelé představili především nové kolekce brýlových obrub a slunečních brýlí. Nechyběly však ani inovace z oblasti korekčních čoček a přístrojové techniky. Zastoupeny byly samozřejmě také aktuální designové a technologické trendy. Přestože český a slovenský trh tradičně patří k těm konzervativnějším, přibývá zde odvážnějších zákazníků. Ti se po letošním veletrhu OPTA mohou těšit hlavně na masivnější a výraznější plastové obruby, i když originalitou tvarů a barev za nimi příliš nezaostávají ani obruby z kovu. Vedle nadále oblíbených transparentních a kouřově zbarvených brýlí se výrazně prosazují zářivé barvy a jejich odvážné kombinace, používají se zdobné prvky z netradičních materiálů od třpytek až po peříčka. Z nových výrobních technologií se stále výrazněji uplatňuje 3D tisk.
OPTA 2024 nabídla také jedinečný pohled do historie výroby brýlí. Výstava designérů Ondřeje Viceny a Michala Pavláta „Design brýlí v Československu“ ukázala to nejzajímavější, co u nás vznikalo a často se ani nedostalo na pulty obchodů, protože československé brýle byly úspěšným vývozním artiklem. Další velmi zajímavá výstavka – zahrnující také legendární čočkostroj – připomněla přínos profesora Otty Wichterleho pro světovou kontaktologii.
Obě klíčová témata letošních doprovodných výstav se odrazila také v odborném doprovodném programu OPTA FORUM. V pátek i v sobotu zde proběhly přednášky o tradici výroby brýlí v Československu a vynálezu měkkých kontaktních čoček, zároveň byl promítán film „Wichterle – portrét českého génia“. Z dalších témat měly velký ohlas mj. přednášky o úspěšných výsledcích zpomalování progrese dětské myopie korekčními čočkami nebo o multifunkčních brýlových čočkách Rodenstock s novou technologií SOLITAIRE® LAYR.
Prestižní ocenění TOP OPTA pro nejlepší inovativní exponáty veletrhu byla předána netradičně už v pátek na slavnostním zahájení veletrhu. V soutěžní kategorii Kvalitní vidění pro všechny generace bylo oceněno čtecí zařízení OrCam Read izraelského výrobce OrCam Technologies Ltd., které vystavovala společnost SAGITTA Ltd., spol. s r.o. V kategorii Brýlové obruby a sluneční brýle – technologické inovace hodnotitelská komise udělila rovnou tři ceny TOP OPTA. První získala luxusní dámská obruba CHOPARD Red Carpet italského výrobce a vystavovatele De Rigo. Druhá cena patří dětským brýlovým obrubám Minima Hybrid Junior 3D, které vyrábí francouzská firma Minima S.A. a v Brně je vystavovala společnost EYE 2000 s. r. o. Do třetice byly v této kategorii oceněny obruby Centrostyle pro slabozraké od italského výrobce Centro Style a vystavovatele CLR Optik s. r. o. V kategorii Technologie v oční optice komise ocenila DNEye® Scanner 3 francouzského výrobce Luneau Technology Operations a vystavovatele Rodenstock ČR s. r. o.
Další ročník veletrhu OPTA se uskuteční 7.– 9. března 2025.
Řekli o veletrhu
AGLAJA, Alice Tobolková, majitelka
Nám se tady líbí, letos je větší návštěvnost než loni, byli jsme překvapeni, že i v pátek přišlo hodně lidí. Reakce zákazníků na naše kolekce jsou hezké a pozitivní.
AMBG, Luboš Nerad, obchodní ředitel
Myslím si, že je letos nejen více vystavovatelů, ale také návštěvníků, což je pro náš obor velice pozitivní. Máme spoustu novinek a návštěvníci to velmi kladně kvitují. Máme spoustu nových kontaktů. Celkově pro nás má OPTA letos velký přínos.
CLR OPTIK, Ondřej Švébiš, obchodní zástupce
Jsme velice rádi, že tady můžeme vystavovat a potkat se s našimi zákazníky. Je tady docela hodně lidí. A co se týká podpory ze strany brněnského výstaviště, tak je úplně excelentní. Za nás naprostá spokojenost.
DE RIGO, Jiří Mikulecký, Country manager pro Českou a Slovenskou republiku
Veletrh OPTA hodnotím pozitivně, zvláště v situaci, kdy jsme rádi, že jsme jako nová firma mohli přispět k oboru optiky a zvýšit tak účast zúčastněných firem. Pro nás je to velká příležitost představit se a nabídnout zákazníkům zajímavé značky i zajímavé produkty a novinky ze světa fashion brýlových obrub.
Mr. Gain, Pavel Halabica, obchodní ředitel
Letošní OPTA se vydařila, navíc jsem byl překvapen ze silnějšího pátku, přišlo více lidí, než je zvykem. Pro mě je OPTA celkově o podpoře privátní oční optiky jako takové a je hodně důležité, že se tady lidé setkávají. Vnímám i to, že se podařilo ze strany výstaviště zlepšit komunikaci na sociálních sítích, určitě přispělo i to, že přišly influencerky, je vidět, že se veletrh rozvíjí a nestojí na místě. Přál bych si, aby se OPTA pro tento obor zachovala a její význam dále rostl.
Finest Trade, Katarína Hajmassyová, manažerka marketingu
Letošní OPTA je úžasná, ostatně jako každý rok. Pro nás je osobní setkání tady velice důležité, posouvá nás to dopředu.
MI.OPTICS, Anna Kaiser, marketingový manažer
OPTA se po covidu rok co rok zlepšuje, je tady velká návštěvnost, líbí se nám tady moc. Navíc zákazníci na naše brýle reagují velmi pozitivně, i stánek jsme změnili a více ho barevně zvýraznili, takže nejen brýle upoutaly pozornost.
OPTI PROJEKT, Stanislav Jahoda, majitel
Mám pocit, že letošní ročník je živější než loňský a je taky úspěšnější. Osobní setkávání je pro nás velmi důležité, proto jsme tady.
Rodenstock, Miloslav Řezáč, ředitel
OPTA se mi líbí, proto jsme tady jako vystavovatelé. Je dobře, že jste tento veletrh společně s dalšími partnery zrealizovali, myslím si, že je potřeba v tom pokračovat a bylo by možná super, kdyby ta výstava trvala delší dobu. Je skvělé, že tady zákazníci vidí celou škálu produktů vedle sebe. Důležité je ale ponořit se do těch jednotlivých stánků, dát si k diskuzi dobrou kávu a udělat si fajn atmosféru, a tím naplnit účel tohoto veletrhu.
Safilo, Tomáš Vítek, obchodní zástupce
OPTA se velice vydařila, návštěvnost byla nakonec výborná. Navíc naše nové kolekce mají svěží look, takže kontrakty proběhly tak, jak měly. Těšíme se na další rok.
SAGITTA, Martin Říha, jednatel
Veletrh vnímáme velmi pozitivně, je to příležitost setkávání se se zákazníky, ale i setkání celého našeho týmu. Vidíme se všichni dohromady v plném nasazení. Odprezentujeme novinky, něco prodáme, pro nás je to hlavně společenská událost. Máme totiž kvalitně obsazená prodejní místa, kam chodí naši tradiční návštěvníci, tento veletrh tak není primárně o získávání nových partnerských vztahů, ale o tom sejít se stávajícími zákazníky, věnovat jim čas, ukázat novinky a pokračovat v rozvinuté spolupráci.
Pavel Moravec, prezident Optické unie Slovenska
Jsem strašně rád, že jsme tu opět a že i Optická unie Slovenska mohla trošku zasáhnout do organizace veletrhu OPTA. Vždycky jsme OPTU brali jako naši, tedy i slovenskou výstavu. Myslím si, že tak to bude i do budoucna.