OPTA 2025: Místo přátelských setkání i velkého byznysu
9. března 2025 / 11:57
Pokud bychom hledali obor, který se může pochlubit dlouhodobým progresem, péče o zrak jím rozhodně je. Důkazem toho byly nejnovější trendy a stovky nových kolekcí obrouček, brýlí a brýlových čoček na letošním veletrhu OPTA, které doplňovalo příslušenství včetně špičkových měřících přístrojů a pomůcek pro optometrii. Na 29. ročníku Mezinárodního veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie se prezentovalo 125 vystavovatelů ze 14 zemí, což je o téměř 20 % více než v roce 2024. Během tří dnů jej navštívilo více než 3 000 odborných návštěvníků. Ve všech stáncích se jednalo od rána do večera a v popředí zájmu byl i doprovodný program zaměřený na ortoptiku, biometrické inteligentní čočky či využití umělé inteligence.
„Jako pořadatelé jsme samozřejmě rádi, že je o veletrh stále větší zájem jak ze strany vystavovatelů, tak i návštěvníků a OPTA každoročně roste. Osobně mě nejvíce těší pozitivní atmosféra v celém pavilonu. Za to bych chtěl všem firmám poděkovat,“ uvedl Michalis Busios, ředitel veletrhu. Jeho slova potvrzuje i Václav Antonín, předseda Společenstva českých optiků: „Atmosféra veletrhu je velmi příjemná, domácká a umožňuje sdílení zkušeností a inspirace. Cením si také vysoké návštěvnosti studentů a mladých odborníků. Je to velmi důležité pro budoucnost našeho oboru.“ Z hlediska trendů se letošní OPTA podle něj liší ještě větším výběrem designových brýlí než doposud. Nové byly nejen tvary, ale také materiály, barvy a detaily.
Výstava Současný design brýlí v ČR i doprovodný program OPTA FORUM
Letošní OPTA uzavřela triádu výstav brýlí – od antiky až po současnost a zachytila tak výběr brýlí navržených českými designéry. Výstava s podtitulem Design na očích – Tváře, tendence a geneze současného brýlařského designu v Česku se zaměřila na současné trendy a osobnosti, které ovlivňují nynější podobu českého brýlového designu. „Mysleli jsme na to, aby výstava byla obsáhlá celou komplexitou procesu, aby byly zahrnuty jak tradiční metody výroby, tak automatické nebo i úplně ruční,“ říká Michal Pavlát ze studia Optiqa, které je kurátorem výstavy.
Každoročně je nedílnou součástí veletrhu OPTA i odborný doprovodný program OPTA FORUM, který přináší pohled na aktuální optická témata. Letos se přednášky zaměřily na problematiku Vidění v digitálním věku. Velkému ohlasu se těšily přednášky o moderních technologiích a umělé inteligenci v optometrii a oftalmologii či o faktorech ovlivňujících adaptaci na víceohniskovou korekci.
Krásné brýle si vyzkoušely i neméně krásné modelky
Veletržní nabídka zaujala i dvě půvabné modelky a bývalé miss, Terezu Fajksovou a Elišku Bučkovou. Společně si prošly veletrh a vyzkoušely nejnovější modely. Také nám prozradily, jak to mají s brýlemi. „Já nosím sluneční brýle v kabelce, tam mám troje, v autě šestery. A čím větší designovka, tím lepší,“ přiznala Tereza Fajksová. Co se týče stylu, úplně nejvíc teď modelka preferuje styl „zlé učitelky“, tedy brýle s černými obroučky do špičky z dob osmdesátých let. Na veletrhu OPTA obě dámy oslovily brýle se stínítkem na magnet, které se dokázaly lehce proměnit z dioptrických na sluneční. Na rozdíl od své kolegyně ale Eliška Bučková preferuje jemnější obroučky: „Mám ráda, když jsou brýle lehce zlaté nebo mají modrozelený odlesk a celkově mám raději jednodušší obroučky,” prozradila.
Ocenění TOP OPTA předáno
Tradiční soutěž o nejlepší exponáty TOP OPTA představila novinky a inovativní řešení v oboru. V kategorii Brýlové obruby a sluneční brýle – technologické inovace cenu získaly dva exponáty - obruba TRI-X - model 4673.53.W2S sun version italského vystavovatele LOOK OCCHIALI SRL a designová obruba Porsche Design TARGA P8954 italského výrobce DE RIGO. Kategorie Brýlové a kontaktní čočky, jejich úpravy a zušlechtění má rovněž dva oceněné exponáty. Jde o brýlové čočky ZEISS MyoCare německého výrobce Carl Zeiss Vision GmbH a Protetickou měkkou kontaktní čočku HydroColorPro italského výrobce Swisslens SA. Poslední kategorií je Technologie v oční optice, kde cenu TOP OPTA obdrželo kombinované kompaktní zařízení pro měření zraku ZEISS VisuRef 600 německého výrobce Carl Zeiss Vision GmbH.
30. ročník veletrhu OPTA se uskuteční 13.–15. března 2026.
Řekli o veletrhu
AGLAJA, Alice Tobolková, jednatelka
Zaznamenala jsem příliv nových zákazníků a návrat těch, kteří s námi delší dobu nespolupracovali. Přišli se podívat a udělali objednávky, což mě potěšilo nejvíc.
AMBG, Luboš Nerad, obchodní manager
My jsme s návštěvností velmi spokojení. Jsme tradiční partner veletrhu a zúčastnili jsme se všech ročníků OPTA, které doposud byly.
Carl Zeiss, Marek Svoják, obchodní ředitel
Letošní veletrh mě z pohledu účasti velmi pozitivně překvapil. V pátek jsme měli plný stánek už od dopoledních hodin a mohli jsme hned začít představovat naše novinky zákazníkům. To nejdůležitější pro mě je, že celý den jsme na stánku a komunikujeme se zákazníky, kteří k nám přicházejí, takže v tomto ohledu jsme spokojení. Kromě toho máme samozřejmě velkou radost, že OPTA ocenila naše exponáty v soutěži TOP OPTA, ať už je to náš nový přístroj VisuRef600 nebo brýlové čočky MyoCare, které za přijatelnou, poloviční, cenu pomáhají dětem s korekcí myopie.
CLR OPTIK, Kateřina Kolomazníková, jednatelka
Za nás naprostá spokojenost. Řekla bych, že přišlo možná i více lidí než loni a projevili velký zájem o naše novinky, ať už o dětské značky nebo o sluneční a sportovní brýle. Pro nás je zkrátka důležité, že optici přijeli.
DE RIGO, Jiří Mikulecký, Country Manager
Letošní veletrh hodnotím kladně, jelikož splňuje naše očekávání společenské akce, kde máme možnost potkávat se s našimi partnery. To se podařilo a samozřejmě jsme také rádi odprezentovali novinky, na které byly velmi pozitivní reakce.
Finest Trade, Marie Lakatošová, marketing
Veletrh byl pro nás úspěšný. Organizace celé OPTY byla výborná, spolupráce s představiteli veletrhu byla skvělá, takže za nás jsme opravdu spokojení.
MI.OPTICS, Jiří Kaiser, jednatel
Jsme spokojení. Vypadá to, že návštěvnost je dobrá, a myslím, že naši zástupci uzavřeli zajímavé objednávky.
Mr. Gain, Pavel Halabica, obchodní ředitel
Jezdíme na veletrhy v celé Evropě, do Mnichova, Milána, Londýna, ale tady v Brně jsme doma. Rádi se tady potkáváme se zákazníky, máme velký prostor, tvoříme příjemné prostředí a zákazníci se u nás rádi zastaví. Jsme velmi spokojení s návštěvností, už v pátek tady bylo hodně lidí a v sobotu jsme se od rána nezastavili. Myslím, že OPTA má potenciál stát se hlavním veletrhem v našem oboru ve střední Evropě.
OKULA (OPTIPLAST EYEWEAR), Martin Šús, obchodní ředitel
Z našeho pohledu byl letošní ročník opět podařený. Naší prezentací jsme připomněli zákazníkům, že jsme 130 let na trhu a měli jsme dostatečný prostor. Veletrh splnil naše očekávání, z hlediska návštěvníků jsme spokojeni. Myslím si, že tak velkou návštěvnost stánků jsme za poslední roky neměli. Věříme, že to bude pokračovat v dalším roce.
Opti-project, Stanislav Jahoda, ředitel
Myslíme, že letošní OPTA byla lepší než v loňském roce. Měli jsme letos velmi dobré umístění stánku a obecně zde panuje skvělá atmosféra. Oproti minulému roku mi velkou radost udělala vysoká účast lidí ze Slovenska.
Optiland, Václav Chovanec, zakladatel a jednatel
OPTY jsme se účastnili už od jejího začátku, myslím, že jsme snad ani jednou nevynechali. Letošní ročník hodnotím velmi pozitivně. Organizace a příprava ze strany pořadatelů se výrazně zlepšila, což přispělo k celkově vyšší úrovni akce. Už teď můžeme říct, že letošní OPTA patří mezi nejúspěšnější v naší historii, a to jak z hlediska návštěvnosti, tak obchodních jednání.
RODENSTOCK, Miloslav Řezáč, ředitel
Jsme rádi, že jsme na OPTĚ byli znovu. Celkově jsme spokojení a jsme rádi, že naše expozice je tak atraktivní pro příchozí hosty.
SAGITTA, Martin Říha, CEO
Veletrh je jako každoročně pro nás velmi úspěšný, v podstatě neznáme neúspěšný veletrh, jsme vždycky spokojení. Je to pro nás příležitost zákazníky pozvat, vytáhnout je z jejich prostředí, pohostit je a pobavit je i jiným způsobem, než v průběhu roku. Také se můžeme potkat s co nejvíce zákazníky v krátkém čase na jednom místě.
Společenstvo českých optiků a optometristů, Václav Antonín, předseda
Jsem rád, že návštěvnost letošní OPTY po covidových letech opět roste. Vidím zde posun od primárně prodejní roviny do roviny společenské události, místa pro utužování vztahů a obchodních vazeb. Atmosféra veletrhu je zároveň velmi příjemná, domácká a umožňuje sdílení zkušeností.
Optická unie Slovenska, Pavel Moravec, prezident
OPTA se mi letos velmi líbila. Po covidových letech, které veletrhům obecně uškodily, vidím změnu k lepšímu a vyšší počet lidí. Myslím, že kdo to myslí ve svém oboru vážně, tak sem na veletrh přijede.