Výstava Současný design brýlí v ČR

28. února 2025  /  16:00

Výstava s podnázvem Design na očích – Tváře, tendence a geneze současného brýlařského designu v Česku zachytí výběr prací českých designérů brýlových rámů. Naváže se tak na výstavu z veletrhu OPTA 2024 s název Design brýlí v Československu a na výstavu Antique Optical World z OPTY 2023.

Optiqa – Ondřej Vicena, Michal Pavlát

Optiqa je brýlařské studio, které vytváří archiv brýlí z různých období, jímž se inspiruje při vývoji vlastního designu brýlových obrub. Optiqa je prvním koncept storem v Praze v Jungmannově 4 s unikátními new old stock vintage brýlemi z celého světa. Jako studio navrhuje obruby pro českou značku brýlí Okula Nýrsko, spolupracuje s filmovými ateliery na Barandově, modelingovými agenturami, přičemž vyvíjí design zakázkových brýlových obrub v autorské dílně.
 
 Za značkou Optiqa stojí Michal Pavlát a Ondřej Vicena, dva kamarádi, kteří se poznali před mnoha lety ve skautu. Michal navrhuje brýle a ručně brýle vyrábí na starých strojích, Ondřej navrhuje brýle a je odborníkem na historii brýlařského oboru. Na minulém veletrhu Opta společně představili výstavu Brejle a okuliare, Design brýlí v Československu, mapující to nejlepší z československého brýlařství, a která je zároveň součástí doktorandského projektu designéra Ondřeje Viceny.
 
Na veletrhu OPTA představí současné kolekce brýlí navržené pro legendární Okulu v Nýrsku, jejíž tradici dále studio rozvíjí. Dále prototypy z vlastního studia představené v rámci přehlídek současného designu Designblok a prototyp brýlí navržený pro dánskou značku ekologicky udržitelných brýlových obrub SKANSEYEWEAR.

Více informací najdete na webu: https://www.optiqa.cz/


Martin Papcún

Už od roku 2009 vyrábí Martin Papcún brýle z trochu netradičního materiálu. Ručně je vyrábí z masivních kusů rohoviny vodního buvola. Zručnost a řemeslné techniky se naučil od mistra v Japonsku. Krom brýlí v několika tvarech na ně ručně vyrábí také kožená pouzdra z kvalitní kůže.
 
„V roce 2019 znovu odjel do Japonska, do města Sabae které je srdcem výroby brýlí. Tam se od svého mistra učil původní techniky výroby brýlí z rohoviny vodního buvola, jež se dědily v jeho rodině z generace na generaci. Po návratu do Čech začal v atelieru nedaleko Prahy, v souladu s přírodou, intenzivně pracovat na nové kolekci,“ uvádí ve své biografii designér.
 
„Estetika jeho práce jde k podstatě, čisté formě, a preciznímu provedení každého detailu. Proto také sám navrhnul a vyvinul masivní, ale přitom lehké panty, které jsou vyráběny z antialergenní nerezové oceli, a jsou odrazem Japonské preciznosti. Pouzdra, která ručně šije z přírodně třísločiněné kůže na zakázku vyčiněné vysoko v Alpách, získávají používáním jedinečnou patinu, která odráží náš každodenní život,“ doplňuje ke své aktuální kolekci.
(Ondřej Krynek, Designmag)
 
https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/delam-divny-bryle-pro-divny-lidi-designer-martin-papcun-vyrabi-unikatni-bryle-z-rohu-vodniho-buvola-na-miru


Kahotski eyewear – Nastassia Aleinikava, Pavel Kahotski

Brýle jako šperk a šperk jako příběh – ne každý má ale odvahu ten svůj příběh psát.

Nastassia Aleinikava studio je společným dílem životních partnerů Anastázie, neboli Nastassie, a Pavla Kahotských. Je rozprostřené mezi autorský šperk decentních rysů a nevšední, až excentrické styly brýlí. Oboje sjednocuje touha po osobním vyjádření i propojení s prapůvodní přirozeností, inspirace běloruskou domovinou Anastázie a Pavla a odvaha přijmout sám sebe tak, jak chci jen já.

Počáteční kapitoly tvůrčího příběhu psala ještě sama Anastázie jako Nastassia Aleinikava, jejíž autorská tvorba je dnes mimo jiné zastoupena také ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. První kolekcí brýlí navázala na diplomovou práci Moje optikapod vedením Evy Eisler na pražské UMPRUM.
Na třetí řadě Utopie již spolupracovali s Pavlem Kahotským, absolventem stejné alma mater, který se chopil jak spolupráce na návrzích, tak výroby obrub. 

Jejich Utopie a šperky Voynichův rukopis mimořádně uspěly v rámci cen Czech Grand Design 2017. Značce přinesly výhru v kategorii Designér šperku a Anastázia se zároveň stala absolutní vítězkou, Grand designérkou roku. Na Designbloku 2020 autoři uvedli limitovanou sérii obrouček Brýle pro první českou prezidentku. V roce 2021 obdrželi cenu Designbloku v kategorii nejlepší kolekce šperku za kolekci brýlí Vernisáž, navrženou pro výtvarníka Patrika Kriššaka.


Beckwood – Ondřej Bek

Nápad designovat brýle a vyrábět své vlastní se zrodil před čtyřmi lety. Koupil jsem si své první brýle vyrobené z masivního bambusu, kterým se ale záhy zlomila stranice. Když jsem se je pokoušel opravit, napadlo mě, jak by se daly vylepšit a zkvalitnit,“ říká mladý podnikatel. Nedlouho poté už začal studovat technologii a postup, jak vyrábět kvalitní obruby a dnes ho zvou na světové veletrhy. Všechny brýle vyrobil sám ve své dílně v centru Plzně v Papírně, kde má i showroom.  Sluneční i dioptrické brýle značky Bekwood začal prodávat optikám v Česku a na Slovensku, v současnosti už má kontakty po celém světě.

Za čtyři roky vyrobil už stovky dřevěných brýlí. „Unikátní jsou svým tvarem a zpracováním. Cenově se pohybují od sedmi do jedenácti tisíc, což je cena téměř stejná jako za plastové brýle. Přesto je to pro lidi pořád vysoká cena – Češi na to ještě nejsou připraveni, takže je dnes spíše vyvážím za hranice,“ vysvětluje dále Bek, který za své produkty získal nejedno ocenění. Naposledy na prestižním veletrhu ForOptik, kde vyhrál cenu Grand Prix za design a technologii.
 
Zúčastnil se i největšího světového designového veletrhu Ambiente ve Frankfurtu, kam byl pozván jako nový designérský talent. „Byla to pro mě pocta, jen z Prahy se na Ambiente hlásilo několik set firem. Z celé republiky bylo nakonec vybraní jen asi pět výrobců,“ popisuje. „Byla to i skvělá obchodní příležitost. Za těch pár dní mám hned několik kontaktů do USA, Libanonu, Saúdské Arábie, Holandska, Japonska nebo Koreje,“ říká dále Bek.

Více informací najdete na webu: https://bekwood.com/


Aleš Boem

Aleš Boem, narozený jako Aleš Kachlík, je český designér. Jeho práce zahrnuje nábytek, osvětlení a produktový design, stejně jako umělecké a architektonické projekty v minimalistickém a maximalistickém stylu.

V roce 2016 založil se svým spolužákem Jakubem Liškou značku brýlí Lume, pro kterou navrhl řadu subtilních moderně vyráběných brýlí s nádechem nostalgie. Značka vznikla ze studentské kolekce, za kterou získal ocenění v soutěži Národní cena za studentský design a nominaci na Objev Roku Czech Grand Design.

V roce 2019 spustil první obchod s digitálním designem pro 3D tisk, kde propojil tradici s moderní technologií 3D tisku a vytvořil moderní obchod s 3D modely, které lze zakoupit kdekoliv na světě a vytisknout z jakéhokoliv materiálu. Kromě vlastního designu také vytvořil kolekce pro magazín Minimalissimo nebo pro firmu Wiesmann1983.

Více informací najdete na Instagramu: https://www.instagram.com/ales.boem/


Markéta Masnicová

Designérka Markéta Masnicová v současnosti studuje v ateliéru Produktový design na ústecké FUD UJEP. Na Czech Design Weeku představuje dva projekty, které jsou výsledkem její školní práce a které mapují rozmanitost její tvorby s unikátním přístupem k navrhování.

Monocat jsou originální a elegantní brýle navržené pro potřeby uživatele, který si nevystačí jen s jedním párem. Speciálním prvek jsou očnice různých barev, které se dají vyměňovat, a tak si majitel může tento doplněk uzpůsobit dle nálady či podle outfitu. Měnit se též dají dle typu filtru či jednoduše z dioptrických na sluneční. Brýle vychází z inspirace historického nošení monoklu a zároveň ze současného tvarosloví „Cat Eye“.

Designérka Markéta Masnicová z ateliéru Kov a šperk na plzeňské Sutnarce a loňská držitelka ceny Czech Design Award představuje kolekci KOKINO, která navazuje na její předchozí Fragments, níž autorka pracuje s ruční výrobou obruby, kterou povyšuje na dekorativní prvek skrze propojení přesnosti moderních technologií s ruční prací, jež zajišťuje každé obrubě jedinečný charakter a autenticitu. Barvy, které autorka pro kolekci zvolila, vyvolávají pocity radosti a nostalgie spojené s jejím dětstvím a oblíbenými bonbony, které mají evokovat radost, jež je klíčovým aspektem autorčiny tvorby.
 
Sledujte Markétu na Instagramu: https://www.instagram.com/masnicova.marketa/


Eva Polenová

Eva Polenová je návrhářka brýlových obrub, která vnáší do návrhu profil klienta. Tvoří firemní kolekce je pod názvem OMO (Okula modelové obruby). Tvary obrub jsou navrženy tak, aby podtrhovaly ženskou i mužskou krásu ve věkové kategorii anebo dámy s profesí klienta. 

Stojí též za značkou SunsElements eyewear, ve které pracuje se zdobením brýlí broušenými kameny Swarovski. Designérské zkušenosti nasbírala při studiu módy v Itálii, kde se též setkala s navrhovánm brýlí.


Valerie Cechová

Valerie Cechová je čerstvou absolventkou ČVUT v oboru design. Její práce založená na nadčasových siluetách brýlí a nedávno byla zahrnuta do portfolia nýrské Okuly. Hlavním zdrojem inspirace při navrhování byl především můj zájem a vášeň pro architekturu. Všechny návrhy odrážejí jemnou geometrii, která v kombinaci s křivkami obličeje vytváří zajímavý kontrast. 

Většina modelů se rovněž vyznačuje hrou tlustých a tenkých linií, což dodává brýlím unikátní celkový vzhled. Tato inspirace architekturou je v designu poměrné patrná. Kromě architektury mě ovlivnila také fascinace grafickými liniemi.


Simona Kafková

Simona Kafková studovala Střední odbornou školu výtvarnou, po které prošla hned několika zaměstnáními, po třech letech nastoupila na vysněný obor VŠUP - šperk a glyptika. Po roce 1989 se ateliér na VŠUP přejmenoval na Kov a šperk s novým profesorem V. K. Novákem, který studentům konečně umožnil rozvinout vlastní nápady. 

V roce 1994 dokončila VŠUP kolekcí brýlí a porcelánků. Její série obrub byla návratem k tradiční technologii dekorativního vyřezávání acetátu celulósy a zároveň byla silně ovlivněna pro svoji hrubost organickou postmoderní estetikou nastupující nové dekády. „Mé brýle unesou jen silné osobnosti, málokdo si na ně troufne, a to mi vyhovuje. Nerada je prodávám. Stejně jako dříve u brýlí i ve šperku mi jde o to, ukázat co největší kus materiálu, protože je krásný sám o sobě.


Michael Keyr

Pracoval na pozici podnikového designéra Okula eyewear v Nýrsku od revolučních 90. let až do let nultých a během své brýlařské kariéry navrhl nespočet brýlových obrub, které zcela vyhovovaly tehdejšímu vkusu. Vystudoval obor sochařství a po emigraci čerpal zkušenosti u slavných západních brýlových značek jako Hans Stepper či Silhouette. 

Do výrobního programu Okuly zavedl nové brýlové portfolio odpovídající trendům nastupující dekády prezentované pod logem O.D.M - Optik Design München, které se objevilo na bohatě dekorovaných stranicích v podobě lité ozdoby a na zkušebních sklech bylo vytištěno tamponovým tiskem. Zavedl i pružné flexpanty a barevnost obrub navržených v 90. letech často pracujovala s výraznými barvami a se strukturou podobnou mramoru v kombinaci s bohatě zlacenými komponenty ryze v duchu postmoderní estetiky. Jeho brýle se v portfoliu nýrské Okuly udržely po dlouhou dobu a stavěly na bohatých znalostech brýlového designu.