Česká obuvnická a kožedělná asociace jako odborný garant veletrhu KABO
15. července 2024 / 14:30
21. ledna 1994 se sešla v Brně při veletrhu KABO v Domě techniky ustavující schůze České obuvnické asociace. Již od počátku byla asociace založena jako sdružení výrobců a prodejců obuvi a dalších doprovodných sortimentů, což se ukázalo jako velmi prozíravé.
Stěžejním tématem bylo zpočátku uspořádat trh s obuví tak, aby se přizpůsobil zvyklostem v západní Evropě. Bylo nutné uspořádat pro každou sezónu jednu prezentační akci, která by představila nové kolekce obuvi a kožené galanterie. V návaznosti na prezentační veletrh pak bylo cílem uspořádat cca do jednoho měsíce pouze jednu společnou kontraktační akci pro maloobchody s obuví. V roce 1994 totiž připadla téměř na každý den jedna kontraktační akce na různých místech České republiky (ČR). Veletrhem, kde se začaly jednotně prezentovat za celou ČR výrobci a velkoobchody s obuví a koženou galanterií, se stal Mezinárodní veletrh obuvi a koženého zboží – KABO v Brně. Asociace vždy podporovala pouze tento jediný prezentační veletrh v rámci celé republiky a stala se odborným garantem veletrhu KABO, kterým zůstala dodnes.
Protože vládní politika, ať již byla vláda „pravicová“ nebo „levicová“, nezajistila ochranu domácích výrobců, museli se tito přizpůsobit novým podmínkám na trhu kvůli nadměrným a podhodnoceným dovozům obuvi z asijských zemí a přejít na výrobu výrobků s vyšší přidanou hodnotou, které ale mohou produkovat v mnohem menším množství. Velké firmy zeštíhlely, omezily výrobní program a některé i zanikly. Vznikly však firmy nové, které ale již mají charakter menších či rodinných firem a které jsou dnes převážně členy České obuvnické a kožedělné asociace. Je potěšující, že v poslední době opět dochází k renesanci řemesla a zájmu mladší generace o výrobu obuvi.
Asociace již od začátku na základě požadavku svých členů začala pracovat na stanovení požadavků pro dobrovolnou certifikaci dětské obuvi. Inspiraci našla v německém systému WMS a v polském systému Zdravá stopa. Certifikační značka Žirafy pak byla registrována v roce 1997. Od této doby je permanentně prováděna osvěta ke zdravému obouvání zejména dětí, ale i dospělých a značka získala velkou oblibu mezi spotřebiteli. Podobná značka pak byla vyvinuta i pro obuv pro dospělou populaci. Pokud obuv splní požadovaná kritéria, může obdržet značku Komfortní obuv. Stalo se již nepsanou tradicí, že asociace pořádá odborné semináře na téma zdravé obouvání dětí a dospělých, ale i na další aktuální témata jako je obouvání diabetiků, barefoot obuv apod. právě při příležitosti veletrhů STYL a KABO v Brně.
Protože asociace byla, jak již bylo uvedeno na začátku, vždy i sdružením určeným pro obchodníky, začala ihned po svém založení působit směrem k maloobchodu, a to zejména pořádáním pravidelných školení k zásadám prodeje, k odbornému zbožíznalectví, k anatomii a fyziologii nohy, k psychologii prodeje, ale zejména k zákonným povinnostem prodávajících a k reklamačnímu řízení. Za více než třicet let činnosti se asociace stala v této oblasti uznávanou autoritou pro maloobchodní prodejce.
Asociace postupně získala kontakty a navázala spolupráci s podobnými sdruženími po celé Evropě, stala se členem Evropské konfederace obuvnického průmyslu se sídlem v Bruselu (CEC) a Mezinárodního svazu obuvnických techniků (UITIC). Máme tedy možnost získávat potřebné informace o předpisech, které se v rámci EU týkají výroby obuvi a nových požadavků na rozšířenou odpovědnost výrobce, na obecnou bezpečnost výrobků či na enviromentální požadavky.
Asociace řešila za dobu své existence také řadu projektů ve spolupráci se zahraničními partnery, s odbornými školami a zejména s Fakultou technologickou Univerzity Tomáše Bati, (UTB) konkrétně s doc. Ing. Petrem Hlaváčkem, CSc. Také od něj jsme získali řadu cenných rad a zkušeností. V současné době jsme schopni provádět velmi odborné práce a pomáhat firmám např. při hodnocení konstrukce kopyt, konstrukce obuvi, provádět poradenství při reklamačním řízení apod.
Členové asociace májí možnost pracovat a podílet se na výzkumu a vývoji v sekci pracovní obuvi, ortopedické obuvi a dětské obuvi. Rozšířila se spolupráce zejména s Centrem výzkumu obouvání při UTB ve Zlíně. Ve spolupráci se Střední průmyslovou školou polytechnickou – Centrem odborné přípravy a členskými firmami je nyní připravován nový studijní obor Technické lyceum zaměřený na obuvnickou a plastikářskou výrobu. Tento obor bude již moderně koncipován dle nových trendů výroby obuvi.
Tradičně asociace podporuje a propaguje také mladé designéry obuvi o kožené galanterie v soutěži o Cenu Nadace Jana Pivečky. Také zde je partnerem soutěže kromě Nadace a asociace akciová společnost Veletrhy Brno. Slavnostní předávání ocenění výhercům designérské soutěže probíhá vždy při srpnovém veletrhu KABO. Můžeme se tedy těšit, že také letos uvidíme v průběhu veletrhu KABO oceněné studentské práce, ale i studenty, kteří si své ceny převezmou na přehlídkovém mole v pavilonu P v neděli 25.8.2024.
Asociace se stala díky své dlouholeté činnosti a korektnosti při jednání uznávaným partnerem pro centrální orgány jako jsou Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo páce a sociálních věcí, Ministerstvo zdravotnictví či Ministerstvo životního prostředí, ale je také garantem odborného školství pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Autor článku:
PhDr. Vlasta Mayerová
Ředitelka ČOKA