Brněnské komunikace s novým nádražím, chytrými aplikacemi a posíleným týmem

4. června 2024  /  15:25

Brněnské komunikace a.s. prezentují na veletrhu hned několik klíčových projektů. Ať už jde o výstavbu nového brněnského nádraží, kooperativní inteligentní systémy v dopravě nebo interaktivní aplikaci Brňáci pro Brno.

Zaměstnáváme nejrůznější profese, od dělníků po architekty

Naší největší novinkou je záměr stavby nového brněnského hlavního nádraží a celé nové jižní čtvrti. Projekt byl dán do našeho pracovního portfolia 1. lednem. 2023 a od té doby celý tým projektantů a architektů na tomto záměru pracuje. Centrální komise ministerstva dopravy schválila záměr stavby nového brněnského hlavního nádraží a dá se říci, že nikdy ještě termín výstavby nebyl tak blízko, jako je doposud, “ prezentuje úspěchy tisková mluvčí akciové společnosti Brněnské komunikace, Vladimíra Navrátilová. Ačkoli stavba bude zahájena v roce 2028, již nyní jsou určité stavební projekty v činnosti - například propojení ulice Rosické s ulicí Opuštěnou nebo budování nového bulváru, směřujícího k hlavní hale brněnského hlavního nádraží. “V roce 2035 nebo 2036 by měl na nové nádraží přijet první rychlovlak, “ doplnila tisková mluvčí a dodala, že společnost Brněnské komunikace významně posílila a rozšířila i realizační tým. Mezi zaměstnanci najdeme nejrůznější zaměření, od dělnických profesí, přes techniky až po architekty. Tým architektů má asi 10 zaměstnanců, jde to tým prof. Michala Sedláčka, který ke společnosti přešel z kanceláře architekta města. Vizualizaci nového nádraží a vice informací najdete na expozici společnosti v hale A1.  

Když vozidlo komunikuje s infrastrukturou a sanitka ovlivní semafory

Co se týče dopravy, ústředním tématem jsou inteligentní dopravní systémy, a jelikož jde vývoj neustále  dopředu, dnes hovoříme o tzv. kooperativních systémech. Znamená to, že vozidlo je dnes schopné komunikovat s infrastrukturou. Inteligentní dopravní systémy umožňují lépe využívat stávající kapacitu a v podstatě optimalizovat dopravu, i když je to někdy velmi těžké,” představuje další z projektů správní ředitel. Roman Nekula a pokračuje: “ V minulosti jsme se zúčastnili evropského projektu C-ROADS, který koordinovalo ministerstvo dopravy. Po jeho dokončení vznikla národní platforma, kterou ministerstvo dále koordinuje a podporuje nás v rozvoji. V květnu tohoto roku byla v Radě města Brna schválena právě vize rozvoje těchto systémů. Není to věc pouze správce infrastruktury, spolupracujeme zejména s dopravními podniky a koordinátorem Jihomoravského kraje KORDIS, kterému nově schválili projekt na vybavení 150 autobusů. Tento modul předvádíme živě právě na venkovní ploše a je nainstalován v autobusu Dopravního podniku. Velmi dobré zkušenosti máme z referencí záchranných složek Jihomoravského kraje, myslím tím zejména Hasičský záchranný sbor, který s námi již na projektu spolupracoval, a nyní se zapojila i zdravotní záchranná služba. A to nás velmi těší.” Co vlastně inovovaný systém umí? Stručně řečeno, předá řidiči hromadné dopravy v online režimu aktuální informace, které se týkají situace na vozovce – ať už jde o situaci na světelných křižovatkách, stavební překážky v provozu, varování před nepříznivým větrem nebo blížícím se vozu IZS. Pomocí systému řidič dostane jednoznačnou informaci o směru a vzdálenosti tohoto blížícího se vozidla, takže může rychleji zareagovat. Navíc houkající vozidlo vysílá zprávu, kterou přijímají světelně řízené křižovatky ve městě Brně a na semaforech začínají preferovat právě vozidlo IZS. Snaží se křižovatky vyklidit tak, aby hasiči nebo záchranka projeli bez zastavení plnou rychlostí. Návštěvníci URBISU se o těchto systémech více informací dozvědí mj. ve čtvrtečním bloku doprovodného programu.

Brňáci pro Brno aneb vidíš-li problém, sděl nám ho

Aplikace Brňáci pro Brno je záměrem, který zdaleka nesouvisí jen s Brněnskými komunikacemi, ale je schopen pojmout daleko více městských firem. “Na začátku to byl v podstatě náš nástroj, kde si technici sami zaznamenávali digitálně poruchy na vozovkách. Později vznikaly situace, kdy jsme museli odpovídat na řadu dotazů, které se netýkaly jen infrastruktury na komunikacích, a tak jsme hledali způsob, jak do projektu zapojit více městských firem, například Teplárny Brno, Technické sítě Brno, SAKO či Veřejnou zeleň města Brna. Všechny tyto subjekty se zapojily do jedné aplikace, která umožňuje občanovi v podstatě nenaříkat, ale vyfotit daný problém a poslat ho přímo do aplikace. Přes ni se informace dostane k dané městské firmě a konkrétní technik podle městské části nebo ulice se tím problémem potom rychle zabývá,” zmiňuje hlavní výhody správní ředitel Roman Nekula. Projekt, který byl v minulosti oceněn v rámci soutěže Chytrá města pro budoucnost, se prokázal jako životaschopný a v budoucnosti jej pravděpodobně zaštítí přímo Statutární město Brno.