COLOR OPTIK – jsme partner optiků od A do Z

8. března 2025  /  14:22

Česká rodinná firma COLOR OPTIK na veletrhu prezentuje naprosté inovace v materiálech a tvarech nejen dětských obrouček, ale také v sortimentu brýlí pro dospělé. Kromě toho nabízí optikům full servis – od zajištění náhradních dílů, po vybavení dílny, protože zejména v sortimentu pro děti je potřeba počítat s většími nároky na údržbu. Nebo si zde můžete pořídit brýle téměř nerozbitné. Na veletrhu jsme si o tom povídali s Kateřinou Kolomazníkovou.

Jak vaše firma vznikla a na čem si zakládá?

Naše tradice sahá až do roku 1994, kdy firmu založil manžel a nyní už máme pokračovatele, tedy dceru a zetě. Jsme rodinná firma, která optikou žije. Na čem si zakládáme? Za ty roky jsme si opravdu vytřídili dodavatele, kteří jsou silní v oboru a mají kvalitní certifikované výrobky, u nás žádné “no name” zboží bez jasného původu nenajdete.

Co je vaší specialitou? 

Jsou to dětské brýle. Troufám si říct, že jsme v tom nejsilnější. Je to naše specializace, ale snažíme se být optikům partnerem úplně ve všech sortimentech. Vybavujeme i optickou dílnu, máme zboží do vyšetřoven, pomůcky pro ortoptisty, což úzce souvisí s dětským sortimentem. Je velký trend mít na optikách pomůcky pro zrakový trénink a podobně. Jako novinku letos na OPTĚ představujeme také brýle pro předčasně narozené děti, k tomu kompletní doplňkový sortiment, ať už jde o mikrovlákna, spreje, řetízky, různé typy šňůrek atd.

Jak sledujete trendy v oboru?

Důležité je, že se školíme, jezdíme k našim dodavatelům, kteří brýle navrhují ve spolupráci s dětskými oftalmology a opravdu vědí, co dělají. Dnes už jsou koncoví zákazníci nároční a není to jenom o dioptriích, chtějí navíc styl, pohodlí, odolnost a často i něco navíc – třeba možnost přizpůsobení nebo udržitelné materiály, zkrátka přidanou hodnotu. A to si troufám říct, že máme. 

Jak je to s certifikacemi v brýlích pro nejmenší?

Obzvláště u dětských brýlí, zejména pro děti do tří let, jsou kladeny vysoké nároky, jak na použití barev, součástky, tak na materiály, a tyto certifikace každé naše brýle opravdu splňují. 

Na prvním místě tedy dbáte na kvalitu…

Ano. Každou značku a každého výrobce opravdu velice pečlivě vybíráme, jako bychom je vybírali sami pro sebe. Spolupracujeme jen s několika výrobci, kteří si brýle sami navrhují. 

Máte krásně barevný stánek a barevný sortiment…

Barevné obruby máme pro děti i dospělé. Na rozdíl od Španělska či Itálie Češi stále preferují v sortimentu pro dospělé decentní barvy jako černou, šedou, hnědou, I když tento trend nyní mění k lepšímu mladá generace, která se barev už tolik nebojí. Děti milují všechny barvy, chtějí brýle pestré a veselé. 

Co ještě kromě vzhledu je důležité?

Myslím, že pro očního optika je to i přidaná hodnota v podobě kvalitního zákaznického servisu. Máme vše skladem, včetně náhradních dílů a jsme schopni ihned reagovat. Denně odbavíme v průměru 20 až 30 požadavků na náhradní díl, všechny objednávky do 12ti hodin odesíláme ještě týž den. U dětských brýlí je to potřeba, protože děti je častěji ničí, ztrácejí a většinou mají jen jedny brýle a potřebují je co nejdříve opravit.

Který materiál je oblíbený a nejlépe se prodává? 

Materiálů nabízíme širší škálu, ale nejvíc se prodává acetát, anebo TR 90 grilamid, lehčí a pružnější druh plastu. Nyní je nové oblíbená kolekce brýlí z eloxovaného hliníku v kombinaci s titanem. Jsou nejen nepoškrábatelné, ale mají i nádherné tvary a barevné kombinace.

Jak často se trendy mění? Máte vždy nové modely? 

Trendy se mění neustále. Každý rok máme novinek spoustu. Optický obor je krásná směs různých disciplín, spojuje zručnost řemesla, cit pro módu, technické inovace, prodejní dovednosti, někdy i psychologie, a právě to ho dělá tak jedinečným. Proto je zde vždy prostor pro nové nápady, inovace a vylepšení.

Jaké novinky považujete za revoluční?

Minulý rok jsme představili kolekci pro slabozraké, což ne každý nabízí, ta získala ocenění TOP OPTA.  Letos máme novinku v brýlích se slunečním klipem. Ty už na trhu sice jsou, ale klip u těch našich brýlí je z ohebného materiálu, dá se přehnout v nosníku a dát do kapsy. 

Své dodavatele pečlivě vybíráte, fungují dobře?

Máme tři hlavní dodavatele, každý z nich má několik značek. Hodně se soustředíme samozřejmě na značku Nano, potom jsou to značky firmy Centrostyle, kam patří i dětské brýle Active, Airport,
Neyeture jako udržitelná varianta brýlí z recyklovaných materiálů. S hlavní značkou Centrostyle spolupracujeme od roku 2003, to už jsou téměř rodinné vztahy. Velmi si jich vážím za jejich přístup a spoustu věcí jsem se od nich naučila.

Máte nějakou novou značku?

Ano, je to nová značka kanadsko-americká, která se jmenuje Indii Kids a vyznačuje se svou nerozbitností a hodně velkou odolností. Její výrobce má velké zkušenosti v oboru, má patentované materiály, spolupracuje s dětskými oftamology i s pediatry a neonatology. Máme tu i brýle pro předčasně narozené děti.

Dítě je vlastně nejnáročnější zákazník, je to tak?

Je nejnáročnější a zároveň vždy je tam ten protiklad, kdy rodič často není ochoten zaplatit tolik peněz za brýle. Když jsme přibližně v roce 2005, 2006 začali vozit dětský sortiment k nám na trh, značek moc nebylo, ale dnes je na dětskou oftalmologii kladen větší a větší důraz a dětí přibývá.  Dítě je takový zákazník dva v jednom. Brýle mu musí dobře sedět, musí být pružné a vyhovovat mu. Pak je tu rodič, který chce, aby byly opravitelné a dobře vypadaly. Takže musíme uspokojit jak dítě, tak jeho rodiče.