David Severa - představujeme vám ty, s nimiž se můžete setkat v rámci projektu STYL a KABO FASHION LOUNGE
17. února 2025 / 8:15
Již více než 10 let se David Severa věnuje módě. Vystudoval Střední uměleckou školu umění a designu v Brně a v současnosti je manažerem kreativního hubu KUMST Brno. Na veletrhu STYL a KABO bude nejen v roli přednášejícího, ale také v důležité roli porotce soutěže Young TOP Styl Designer, a právě na módní přehlídky mladých tvůrců se těší nejvíce.
„Možná by stačilo, kdyby si každý z nás dopřál jeden kousek oblečení pro radost,“
říká David Severa.
Jaká byla vaše cesta k módě?
Pro mě byly vždycky magické momenty, kdy se něco přetváří, z materiálu se stává věc a vlastně bylo docela jedno, jestli to bylo v umění, módě, designu… Na střední jsem se rozhodoval mezi architekturou, grafikou a novými médii – a móda se nakonec ukázala jako skvělý průsečík. Je to trochu umění, trochu objekt, dá se do ní zapojit nové technologie a zároveň je vždy současná, pop-kulturní. Při škole jsem se začal účastnit přehlídek, s dalšími designéry jsme pak pořádali i vlastní – třeba šest ročníků akce Malá noc módy, která představovala studentskou, alternativní módní tvorbu, většinou punkově a v opuštěných budovách.
Popište nám značku Severa Area, v čem je výjimečná?
Asi tím, že už to moc není značka. Začínalo to jako projekt s mojí mámou, kdy jsme společně šili malé, hlavně upcyklované kolekce, experimentovali jsme třeba i se svítícími batohy a dohromady prezentovali asi na deseti přehlídkách. Poslední roky se věnujeme hlavně kostýmní tvorbě a uměleckým instalacím – nedávno třeba pro Divadlo Polárka pro queer pohádku Princ a Princ nebo techno-folklórní instalaci do galerie v Blansku. Mě osobně teď baví i tvorba digitálního oblečení – třeba do her jako je Roblox. Stále ale obdivuji české značky, které mají kuráž a schopnosti jít do sériové výroby, uživit dílnu a tvořit několikrát do roka kolekce.
Jsme my Češi stále hodně konzervativní? Co nám chybí?
Pořád jsme někde mezi východní pompézností a západní strohostí. Mám dojem, že módu vnímáme spíš užitkově, kult sportovního oblečení není snad v žádné zemi tak silný, jako u nás. Čeští zákazníci mají stále velký zájem o minimalistické a pohodlné oblečení a tomu pak odpovídá i nabídka značek. Ale postupně se to mění, v ulicích jsou poslední roky vidět i odvážnější kousky, střihově zajímavý vintage i barevnější doplňky. Možná by stačilo, kdyby si každý z nás dopřál jeden kousek oblečení pro radost, u kterého bychom neřešili, jestli nás za něj kolegové pomluví.
Jste manažerem kreativního hubu KUMST Brno, popište nám ho ve zkratce?
Jsme prostor a komunita podporující tvůrce v jejich podnikatelské cestě, hlavně z oblastí architektury, produktového designu, audiovize, ale i módy. Máme akce, programy i individuální konzultace, které tvůrce podpoří v jejich podnikání. V dubnu spouštíme Od nápadu k produktu, kde si lidé, co uvažují o založení podnikání mohou projít všechny důležité kroky přípravy. Na něj navazuje Ignite – program skupinových konzultací pro ty, kteří už chtějí rozvíjet konkrétní projekt a začít růst. A pak je to Booster pro projekty, které chtějí uspět na celosvětovém trhu. Našimi službami procházely třeba designérky barevného oblečení Pura Vida, recyklátoři plastového odpadu Plastic Guys nebo výrobci upcyklovaných tašek z airbagů Airbo. V konzultacích pro větší firmy pak máme aktuálně třeba textilní výrobní firmu Odex, ta už konzultuje s externím expertem individuálně. První středu v měsíci máme otevřené konzultace, kam může přijít kdokoliv a probrat svoje podnikání. A nově máme i mladšího bráchu – herní inkubátor Gamebaze, který pomáhá rozvíjet projekty z prostředí gamingu.
O čem bude vaše přednáška na veletrhu Styl a Kabo?
Představím, v čem může KUMST, ale i město Brno a Jihomoravský kraj podpořit kreativce, zmíním také dotační zdroje pro módní odvětví, ale i příběhy designérů, které jsou pro mě inspirující – rád bych zmínil konkrétní podnikatelské úspěchy ale i selhání, která se v módě můžou stát. Přednáška se tak může hodit pro kohokoliv, kdo uvažuje o podnikání v módním průmyslu.
Jste mimo jiné porotce v soutěži Young TOP Styl Designer, na co se těšíte?
Studentský design mě vždycky fascinoval, protože není svázaný konvencemi. Na škole ještě nemusíme tolik myslet na to, jestli by se oblečení dalo prodat. Zajímavé je i sledovat, jak se oblékání mění napříč generacemi. Těším se na experimentální modely, ale i na skvěle navržené šaty na běžné nošení. A dlouho jsem neviděl střihově zajímavý kabát, ten by mě moc potěšil!
Jsou pro vás mladí kreativní umělci důležití?
Nastupující generace tvůrců je pro mě velkou inspirací. Mají mnohem silněji zakořeněná témata udržitelnosti, je jim blízká upcyklace a často myslí i na oblečení pro různé typy postav. Zároveň se jejich realita módního průmyslu mění obrovským tempem, od nástupu digitální módy, přes zapojení AI až po komplikace dodavatelských řetězců. Na nově vznikající značky tak čeká mnohem více výzev a moc jim držím palce, ať si s nimi poradí!
V čem jsou podle vás přínosy veletrhu Styl a Kabo?
Je skvělé, že je v Brně módní akce, která se drží napříč dekádami, což není vůbec jednoduché, zároveň je důležitý i B2B aspekt eventu. Mám radost, že se vrací soutěž pro mladé designéry, to je určitě krok skvělým směrem – podobné akce a soutěže pomohly objevit už spoustu talentovaných návrhářů. Budu se těšit, že tyto změny budou pokračovat, vzhledem k tomu, jak rychle se módní průmysl proměňuje a je potřeba s ním držet krok.
Jaké jsou vaše koníčky?
Jsem chronický posluchač podcastů – hlavně zpravodajských, ale aktuálně ulétávám i na jednom módním – jmenuje se Every Outfit a dvě kamarádky v něm postupně komentují každý model, co se objevil v kultovním seriálu Sex ve městě! Vždy k němu zmíní i historii, kdo jej styloval a kde nakonec skončil. Je to návykové.
Na letošním veletrhu byl nominován do poroty soutěže YOUNG TOP STYL DESIGNER.